Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 9 minuten

In deze blog ben ik stap-voor-stap ingegaan op het hoe en waarom van het bouncepercentage.

De vraag is natuurlijk of het bouncepercentage een goede succesindicator is voor iedere website. Ik denk persoonlijk van niet. Een blog heeft bijvoorbeeld niet zo heel veel aan het bouncepercentage.

En ook E-commerce websites willen natuurlijk meer over hun gebruiker weten dan alleen welk percentage van de gebruikers minimaal 2 pagina’s lezen.

Want welke inzichten haal je nu echt uit het bouncepercentage?

Het bouncepercentage is niets anders dan het % bezoeken dat slechts 1 interactie met je website heeft gehad.

En dan alleen gericht op de landingspagina.

Niet de navigerende bezoeken op je site.

Daarom adviseer ik je het bouncepercentage te negeren.

Er zijn namelijk betere alternatieven om te gebruiken.

Ik ga in deze blog 3 alternatieven met je bespreken waarmee je meer inzichten haalt dan nu met het bouncepercentage.

Zullen we maar snel starten met het 1ste alternatief voor het bouncepercentage?
 

Alternatief 1. Bezoeken zonder bounce

Dit is een zeer eenvoudig alternatief.

Je meet geen bounces.

Alleen de bezoeken zonder bounce😎

Wat is het voordeel hiervan?

Gemiddeldes zijn zeer misleidend.

Het bouncepercentage vormt hier geen uitzondering op.

Daarom adviseer ik je om alleen de bezoeken te meten zónder een bounce.

Hoe doe je dat?

Ga naar het rapport Acquisitie > alle verkeer > bron/medium

Kies voor het segment sessies zonder bounce bovenin:



Wat heb je aan het segment sessies zonder bounce?

Je ziet nu het verschil tussen alle gebruikers en gebruikers met bezoeken zonder bounce.

Nu kun je beter beoordelen of kanalen relatief veel of weinig kwalitatief goede gebruikers naar je website toesturen.

Aanvullende tip: Kijk naast het aantal bezoeken zonder bounce ook naar de conversie vanuit dit type gebruiker. Want meer gebruikers die minimaal 2 pagina’s bekijken hoeft niet te betekenen dat je conversie ook stijgt! 

Alternatief 2. Gebruikers met bovengemiddelde bezoekkwaliteit

Een nog beter alternatief dan sessies zonder bounce zijn de gebruikers met een bovengemiddelde bezoekkwaliteit.

Wat zijn gebruikers met een bovengemiddelde bezoekkwaliteit?

Dit zijn gebruikers die relatief veel pagina’s bekijken of lang actief zijn op je site vergeleken met de gemiddelde gebruiker.

Hoe bepaal je een gebruiker met een bovengemiddelde bezoekkwaliteit?

Bijvoorbeeld met de machine learning statistiek sessiekwaliteit.

Google geeft hierbij een score van 0-100 aan iedere gebruiker.

Op basis van bounces, bekeken pagina’s en actieve bezoektijd.

Hoe hoger de score, hoe hoger de bezoekkwaliteit.

Helaas kunnen alleen sites met maandelijks > 1000 transacties dit gebruiken.

Heb je < 1000 maandelijkse transacties?

Dan dien je jouw bezoekkwaliteit zelf te definiëren.

Op basis van de bezoektijd en bekeken pagina’s.

Dit type segment dien je in te stellen met je eigen bezoektijd en bekeken pagina’s.

Ga vervolgens naar Acquisitie > alle verkeer > bron/medium.

Voeg jouw segment bovengemiddelde bezoekkwaliteit toe.

Wat heb je aan het segment bovengemiddelde bezoekkwaliteit? Je kunt alle gebruikers vergelijken met gebruikers die verantwoordelijk zijn voor een bovengemiddelde bezoekkwaliteit.

Nu kun je nog beter beoordelen dan bezoeken zonder bounce hoeveel  gebruikers met een goede kwaliteit actief zijn op je website.

Aanvullende tip: Kijk niet alleen naar de bezoekkwaliteit per kanaal, maar ook naar de bezoekkwaliteit voor je belangrijkste pagina’s. Zo kun je namelijk bepalen welke type pagina’s verantwoordelijk zijn voor goede of juist minder goede kwaliteit! 

Alternatief 3. Paginawaarde

Met het bouncepercentage kun je zien hoeveel gebruikers vanuit Facebook of Google Ads na slechts 1 pagina lezen je website weer verlaten.

Dat is geen onbelangrijke informatie, maar daarnaast wil je natuurlijk ook weten wat de bijdrage is van je landingspagina’s aan de conversie.

Deze impactbepaling is met het bouncepercentage nauwelijks te doen, want je weet slechts dat ze meer dan 2 pagina’s hebben bekeken.

Daarom adviseer ik je om als alternatief de gedrag KPI paginawaarde te gebruiken.

Deze meet de conversiebijdrage van je belangrijkste pagina’s.

Dus niet alleen de pass van verdediging naar middenveld. 

Maar de pass waaruit de spits scored.

Hoe stel je de paginawaarde in?

Je vult een waarde in voor je belangrijkste conversiedoel zoals bijv. een brochure of contactaanvraag.

Of je (laat) de E-commerce module instellen met jouw bestelwaarden.

Ga vervolgens naar gedrag > site content > alle pagina’s:



Wat heb je aan de paginawaarde? Je kunt in één oogopslag zien welke type pagina’s wel of juist niet hebben bijgedragen aan je conversie.

Aanvullende tip 1. Als je veel verschillende type pagina’s hebt, is het lastig om een goede vergelijking te maken op basis van de paginawaarde.

Mijn advies is om met inhoudsgroepen te werken zodat je een goede vergelijking kan maken tussen je belangrijkste type pagina’s op basis van de paginawaarde.

Aanvullende tip 2. Standaard laat Google Analytics de conversies zien voor bijv. je Google Ads landingspagina’s. 

Mijn advies is om de conversies per landingspagina links te laten liggen, want deze rekent alleen de direct conversies vanuit je landingspagina’s.

Met de paginawaarde meet je directe én indirecte conversies vanuit je landingspagina’s. Dit geeft een completer beeld over je landingspagina resultaten.
 

Afsluitende tip

Koppel je kosten aan bovenstaande alternatieven. Je zal je wellicht afvragen wat hier het voordeel van is.

Je hebt gedragsstatistieken zoals bezoekkwaliteit/paginawaarde én de kosten nodig om de impact van je kanalen en landingspagina’s te bepalen.

Je kunt namelijk wel relatief veel gebruikers met een bovengemiddelde bezoekkwaliteit op je site hebben, maar hoeveel hebben ze gekost?

Hoe combineer je kosten met de besproken alternatieven voor het bouncepercentage?

Je maakt gebruik van berekende statistieken zoals de CPC zonder bounces  of je CPA voor je belangrijkste campagnes. Onderstaande weergave is een voorbeeld hiervan in de praktijk:

Zo weet je de kosten voor gebruikers die minimaal 2 pagina’s bekijken en de conversieprijs per transactie.

Veel succes met de inzichten die je hiermee haalt!

Heb je aanvullende vragen over bovenstaande alternatieven voor het bouncepercentage?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw ervaringen en mening over alternatieven voor het bouncepercentage.

Gebruik jij ook alternatieven voor het bouncepercentage?

Zo ja, welke heeft jouw voorkeur?

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.