Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 6 minuten

Analytics Intelligence is de kunstmatige intelligentie functie in Google Analytics. Deze vind je rechtsbovenin, indien jouw taalinstellingen op het Engels staan.

Allereerst kun je natuurlijk vragen stellen aan Analytics Intelligence. De antwoorden zijn helaas tot nog toe alleen in het Engels beschikbaar. Je kunt bijvoorbeeld een vraag stellen over de resultaten van je AdWords campagne: Wat is de conversie vanuit AdWords dit jaar in vergelijking met vorig jaar.

Maar je ontvangt ook automatische meldingen binnen Analytics Intelligence. Vroeger heette dit automatische meldingen in Google Analytics. Niet te verwarren met de aangepaste meldingen in Google Analytics.

Ik merk in de praktijk dat de gemiddelde gebruiker deze automatische meldingen nauwelijks raadpleegt. Een gemiste kans, wat mij betreft.

Daarom deel ik in deze tip 5 type automatische meldingen die je informatie geven over je website resultaten.

Klaar om te starten?

  1. Uitschieters;

Allereerst wil je natuurlijk meldingen ontvangen wanneer er ongewone gebeurtenissen plaatsvinden. Voorbeelden hiervan zijn extreme stijgingen/dalingen qua gebruikersvolume of omzet. Onderstaande weergave is een voorbeeld van een dergelijke melding:

Aanvullende tip: gebruik dit aangepaste rapport om te achterhalen welke kanalen impact hebben gehad op dit omzetrecord. Je investeringen in betaalde kanalen of een natuurlijke groei vanuit SEO/verwijzende sites en direct verkeer?

2. Technische gezondheid

Het is ook geen overbodige luxe om een melding te ontvangen bij technische mankementen binnen je website. Denk hierbij aan een hoge laadtijd of een lagere conversie vanuit een mobiele browser en/of schermresolutie.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van een dergelijk technisch mankement:

Aanvullende tip: gebruik dit aangepaste rapport om te bepalen of deze lagere omzet per bezoek voor een mobiele schermresolutie ook echt impact heeft gehad op je omzetvolume!

3. Campagneresultaten

Iedere website zet marketing kanalen in om de conversie naar een hoger niveau te tillen. Maar wat leveren deze kanalen nu eigenlijk op? Je kunt dit natuurlijk zelf gaan opzoeken, maar dit kost natuurlijk wel veel tijd. Gelukkig ontvang je regelmatig meldingen over de campagne resultaten zoals onderstaand voorbeeld:

Toevoeging Gerard: naast bovenstaande melding over je campagneresultaten heeft Google Analytics onderstaande melding toegevoegd gericht op je AdWords landingspagina’s. Een hele sterke toevoeging. Want welke landingspagina’s hebben nagenoeg geen impact op de online omzet?

Aanvullende tip: gebruik dit aangepaste rapport om de werkelijke negatieve impact hiervan op je AdWords eindresultaten te bepalen.

Klantreizen

De meldingen houden helaas nog geen rekening met de verschillende klantreizen. Onderstaande melding is een voorbeeld van dit probleem:

Bovenstaand  voorbeeld is een Facebook campagne gericht op whitepaper downloads en geen verkopen. Mijn advies is om hier rekening mee te houden bij het raadplegen van de Intelligence meldingen.

4. Content resultaten

Content is natuurlijk de basis van je website. Er zijn veel rapporten in Google Analytics om de impact van je content op de conversie te bepalen. Maar welke landingspagina’s presteren nu minder goed?

Aanvullende tip: gebruik dit content rapport om de oorzaak voor deze conversie daling te achterhalen. Ligt het wellicht aan de kanalen die je inzet? Of heeft een landingspagina een hoger dan gemiddelde laadtijd?

5. Gebruikersloyaliteit

Tot slot ontvang je ook iedere maand een melding over het % gebruikers dat na een maand nog actief is op je site. Niet te verwarren met de dimensie terugkerende gebruikers uit de standaardrapporten.

Is het volume loyale gebruikers gestegen of gedaald in de afgelopen maand? Voor een blog geen overbodige luxe om dit te monitoren:

Aanvullende tip: gebruik het rapport actieve gebruikers om oorzaken voor bovenstaande melding te achterhalen. Welke type actieve gebruikers zijn gestegen of gedaald? Dagelijkse/wekelijkse of maandelijks gebruikers?

Afsluitende tip

Dit waren 5 type Intelligence meldingen om te gaan gebruiken.  Doe er je voordeel mee.

Tot slot: kijk kritisch naar de kwaliteit van bovenstaande type meldingen. Intelligence is niet op de hoogte van jouw website KPI’s en strategie.

Daarom zal niet iedere melding even relevant zijn. Blijf dus (aangepaste) rapporten gebruiken om de oorzaken van een stijging/daling te achterhalen!

Heb je aanvullende vragen over het gebruik van de Intelligence meldingen?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.