Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 3 minuten

In de afgelopen tips heb ik ruim aandacht besteed aan het werken met doelen gericht op iedere conversie fase.

Dat is absoluut noodzakelijk om actiegerichte inzichten uit je site statistieken te halen. Maar vervolgens dien je deze conversie data te kunnen vertalen naar concrete informatie waar je actiepunten aan kunt koppelen.

Een conversie dashboard is noodzakelijk om te kunnen beschikken over actiegerichte informatie.

In deze tip laat ik je stap-voor-stap zien hoe je een conversie dashboard instelt via Google Data Studio. 

De basisbeginselen van een conversie dashboard

Een dashboard instellen is natuurlijk vrij eenvoudig, bijvoorbeeld via een gespecialiseerde tool zoals Google Data Studio.

Maar hoe kun je nu de conversie data in je dashboard vertalen naar actiegerichte/concrete informatie?

Allereerst dien je te bepalen welke doelen echt impact hebben op je eindresultaten. Vervolgens dien je deze te verwerken in je conversie dashboard.

Zo kun je de conversie per maand/kanaal gaan bepalen voor je website/webshop. Oftewel: is je conversie gestegen/gedaald in het afgelopen kwartaal in vergelijking met vorig jaar?

Welke kanalen hebben de meeste impact gehad op je conversie stijging/daling?

 

(klik op het dashboard voor een scherpere weergave)

Hoe maak je een conversie dashboard?

Bovenstaand dashboard is vrij eenvoudig in te stellen:

  1. Je kiest voor 2 staafdiagrammen en optioneel een tabel om een vergelijking met vorig jaar te kunnen maken. Helaas is dit binnen een staafdiagram tot op heden nog niet mogelijk.
  2. Vervolgens kies je jouw statistieken en dimensies.In bovenstaand dashboard heb ik gekozen voor mijn macro-doelen (nieuwsbrief-inschrijvingen en bekeken handleidingen) in combinatie met de dimensies maand van het jaar en type verkeer. (kanalen)
  3. In dit dashboard heb ik gekozen als standaardperiode voor dit kwartaal. Ik wil namelijk de conversie van dit kwartaal vergelijken met Q 1 2016.
  4. Er ontbreekt nog één noodzakelijk onderdeel van een actiegericht dashboard: de inzichten en actiepunten om de conversie naar een hoger niveau te tillen. Deze heb ik wegens ruimte gebruik verplaatst naar de 2de pagina van dit dashboard:

Kortom: communiceer aan je directeur of manager jouw inzichten en adviezen om de conversie naar een hoger niveau te tillen!

Via deze link kun je gebruik maken van dit conversie dashboard.

Veel succes met het achterhalen van actiegerichte inzichten via jouw conversie dashboard.

Heb je aanvullende vragen over het toepassen van een conversie dashboard voor jouw website/webshop?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.