Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 3 minuten

Iedere website zet (advertentie)campagnes in om het gebruikers – en conversie volume naar een hoger niveau te tillen.

Gelukkig biedt Google Analytics de mogelijkheid om je campagnes resultaten te meten en je campagne statistieken uit de advertentieplatformen te importeren.

Denk hierbij aan de vertoningen/klikken én kosten uit Facebook/LinkedIn of je E-mail systeem.

Het koppelen van je campagne statistieken aan je conversie data binnen Google Analytics is stap 1. Maar hoe vertaal je deze campagne statistieken nu naar concrete informatie?

|Welke advertentiecampagnes zijn nu echt winstgevend?|

In deze tip laat ik je een aangepast rapport zien waarmee je antwoord krijgt op deze vraag!

Rapport campagneresultaten

Met de campagne metingen + import van je campagne statistieken vanuit Facebook/LinkedIn en E-mail systeem kunnen we de campagne resultaten gaan monitoren.

Bijvoorbeeld via het standaard rapport acquisitie > campagnes > kostenanalyse.

Dit zijn echter standaard campagnedata en niet gericht op je eigen doelstellingen. Daarom adviseer ik je om een aangepast rapport te gaan gebruiken gericht op je campagneresultaten met je belangrijkste doelen:

Hoe is dit rapport opgebouwd?

  1. Ik heb gekozen voor een verkenner-rapport. Ik wil namelijk meerdere statistieken met één dimensie tegelijkertijd kunnen bekijken.
  2. Daarnaast heb ik gekozen voor 4 campagne statistieken + mijn belangrijkste doelen gericht op de eindresultaten;
  3. Hieraan heb ik de berekende statistiek ROI campagnes gekoppeld. Ik wil namelijk weten wat de campagnes hebben opgeleverd. Hoe stel je deze berekende statistiek in? Vrij eenvoudig:

  4. Aan deze (campagne) statistieken heb ik bron/medium gekoppeld. Ik wil namelijk de ROI per kanaal kunnen bepalen.
  5. Tot slot heb ik 2 uitsluitingsfilters in dit rapport toegevoegd. Ik wil namelijk alleen de ROI voor de niet-Google AdWords campagnes bepalen.

Nu heb je in één rapport alle campagne resultaten:

Met één muisklik importeer je bovenstaand rapport in je eigen Google Analytics omgeving!

Disclaimer: de berekende statistiek ROI campagnes dien je eerst in te stellen, voordat je deze kunt toepassen binnen bovenstaand rapport.

Afsluitende tip

Bepaal eerst je belangrijkste KPI’s gericht op de campagne-inzet en vertaal deze naar campagne doelen. Gebruik hiervoor deze praktijkoefening!

Heb je aanvullende vragen over bovenstaand aangepast rapport gericht op je campagne resultaten?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.