Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 4 minuten

In vorige tips heb ik je stap-voor-stap de mogelijkheden van de Search Console integratie in Google Analytics laten zien.

Dit zijn zeer praktische rapporten om actiegerichte inzichten over je SEO campagnes te krijgen.

Maar het blijven natuurlijk wel standaard rapporten. Helaas kun je in de Google Analytics dashboards de Search Console integratie niet gebruiken.

Toch hebben ze hiervoor een tussenoplossing bedacht: je kunt nu je Search Console data integreren binnen de dashboard tool Google Data Studio.

Zeer praktisch om mee te nemen binnen je dashboard(s) in Google Data Studio.

In deze tip laat ik je stap-voor-stap zien hoe je dit dashboard in Google Data instelt + de praktische inzichten die je hiermee kunt achterhalen!

Hoe stel je een SEO dashboard in?

Voordat je jouw SEO dashboard gaat instellen, dien je te bepalen op welke vragen je antwoord wilt krijgen in je dashboard. Bijvoorbeeld:

  1. Welke zoekwoorden hebben een positie slechter dan 3 en een relatief lage CTR? (doorklikratio)
  2. Is het gebruikers – en conversie volume gestegen/gedaald in het afgelopen kwartaal?
  3. Welke site onderdelen hebben de meeste impact gehad op de conversie?

Vervolgens adviseer ik je om de volgende pagina’s (tabbladen) binnen je dashboard te gebruiken:

  1. De CTR voor je belangrijkste zoekwoorden (Search Console integratie)
  2. Je SEO gebruikers – en conversie volume;
  3. En natuurlijk je SEO content resultaten.

Onderstaande weergave is de Search Console integratie binnen het dashboard:

(klik op dashboard voor scherpere weergave)

Hoe heb ik bovenstaand dashboard ingesteld?

  1. Ik heb gebruik gemaakt van de Search Console integratie binnen Google Data Studio. (site vertoningen)
  2. Vervolgens heb ik de statistieken vertoningen/klikken/CTR en gemiddelde positie gekoppeld aan de dimensie zoekwoorden. (query)
  3. Daarnaast heb ik filters ingesteld om het branded verkeer (Digital Analisten/Gerard Rathenau) uit te sluiten en alleen zoekwoorden weer te geven met het voor mij belangrijkste zoekwoord Analytics. Deze filters dien je aan te passen binnen je eigen dashboard.
  4. Ten slotte heb ik een numeriek filter ingesteld om alleen zoekwoorden weer te geven met een gemiddelde positie van 10 of beter. Je wilt namelijk in je dashboard alleen de zoekwoorden bekijken die je ook kunt optimaliseren.

Wat kun je hiermee?

Gebruik bovenstaand dashboard om te bepalen welke zoekwoorden kansrijk zijn om gebruikers naar je site te leiden:

  • Welke zoekwoorden zijn verantwoordelijk voor een vertoningsvolume  van minimaal 50, maar hebben een gemiddelde positie slechter dan 3?
  • Welke zoekwoorden zijn verantwoordelijk voor een gemiddelde positie van 3, maar hebben een lager dan gemiddeld doorklikratio? (CTR)

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaand SEO dashboard. (je dient alleen jouw Search Console account aan te passen)

Veel succes met het halen van actiegerichte inzichten uit jouw SEO dashboard!

Heb je aanvullende vragen over het toepassen van een SEO dashboard in Google Data Studio?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren. Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie. Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather