Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 4 minuten

In vorige tips heb ik je stap-voor-stap de mogelijkheden van de Search Console integratie in Google Analytics laten zien.

Dit zijn zeer praktische rapporten om actiegerichte inzichten over je SEO resultaten te krijgen.

Maar het blijven natuurlijk wel standaard rapporten. Deze Search Console data wil je ook in je dashboard kunnen gebruiken.

Mijn advies is om hiervoor de dashboard tool Google Data Studio te gebruiken.

In deze tip laat ik je stap-voor-stap zien hoe je dit dashboard in Google Data instelt + de praktische inzichten die je hiermee kunt achterhalen!

Bepaal je SEO-KPI’s

Voordat je jouw SEO dashboard gaat instellen, dien je jouw KPI’s te bepalen. Wanneer zijn je SEO optimalisaties een succes. Onderstaande weergave is een voorbeeld van de SEO-KPI’s voor deze blog:

Acquisitie: Gem.positie (Analytics/Event Tracking/Data Studio)

Gedrag:     Klikken (Analytics/Event Tracking/Data Studio)

Eindresultaten: Volledige blog gelezen (Analytics/Event Tracking/Data Studio)

Deze KPI’s gebruik je vervolgens in je dashboard: (deel ik aan het einde van de tip)

  1. Gem.positie en klikken voor je belangrijkste zoekwoorden (Search Console integratie)
  2. Je SEO conversie voor je belangrijkste zoekwoorden; (KeywordHero integratie)

Allereerst gaan we kijken naar de gem.positie en klikken in vergelijking met vorig jaar:

(Klik op afbeelding voor scherpere weergave)

Hoe heb ik bovenstaande tabel ingesteld?

  1. Ik heb de automatische Search Console koppeling in Google Data Studio gebruikt. Zo vergelijk je de SEO-resultaten van dit jaar met vorig jaar.
  2. Ik heb een filter ingesteld voor de meest belangrijke SEO-zoekwoorden voor deze blog.

Wat kun je met bovenstaande SEO-cijfers?

  1. Je ziet welke zoekwoorden meer/minder klikken opleveren dan vorig jaar;
  2. Je ziet welke zoekwoorden pas sinds dit jaar klikken opleveren;
  3. Je ziet welke zoekwoorden relatief veel klikken opleveren, maar nog geen positie binnen de top-3 hebben.

Mijn advies is om deze informatie mee te nemen bij je toekomstige SEO-optimalisaties door jezelf of jouw bureau.

Indien je gebruik maakt van KeywordHero om je zoekwoorden in Google Analytics terug te halen, adviseer ik je om deze toe te voegen aan je dashboard. Zo kun je namelijk de conversie voor je belangrijkste zoekwoorden bepalen:

Aanvullende tip hierop: vergelijk je converterende zoekwoorden met de zoekwoorden die de meeste klikken opleveren. Zitten er zoekwoorden bij die veel klikken opleveren, maar weinig conversies en omgekeerd?

Via deze link kun je bovenstaand SEO dashboard bekijken.

Aanvullende tip: kopieer bovenstaand SEO-dashboard, zodat je je eigen data kunt gebruiken in het dashboard.

Veel succes met het halen van actiegerichte inzichten uit jouw SEO dashboard!

Heb je aanvullende vragen over het toepassen van een SEO dashboard in Google Data Studio?

Mail mij gerust je vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.