Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 6 minuten

In de afgelopen tips hebben we de mogelijkheden besproken om KPI’s/doelen te gebruiken gericht op je acquisitie kanalen/site onderdelen en de eindresultaten.

Het is natuurlijk positief om je KPI’s te vertalen naar actiegerichte doelen in Google Analytics.

Maar dan ben je er helaas nog niet. Want je wilt natuurlijk de conversie data kunnen vertalen naar concrete informatie.

Daarom laat ik je in deze tip een dashboard zien op basis van de KPI’s uit de praktijkoefening die we hebben gemaakt.

Het dashboard bestaat uit 4 onderdelen:

  1. Je belangrijkste KPI gericht op je acquisitie kanalen;
  2. Je belangrijkste KPI’s gericht op de site onderdelen;
  3. Je belangrijkste KPI’s gericht op de eindresultaten. (lees macro – en micro doelen)
  4. Bonus: gebruik KPI dashboard gericht op je mobiele gebruikers!

Zullen we maar snel starten met de KPI gericht op de belangrijkste kanalen?

Monitor de CTR’s van je belangrijkste kanalen

Allereerst starten we natuurlijk met de belangrijkste acquisitie kanalen. Dit zijn voor deze blog SEO en E-mail. Welk kanaal is verantwoordelijk voor de meeste klikken/hoogste CTR?

Is deze gestegen of juist gedaald?

(Klik op de afbeelding voor een scherpere weergave)

De SEO data verkrijg je vanuit de Search Console integratie en de E-mail campagne data via een handmatige import vanuit je ESP zoals MailChimp.

Je kunt de SEO CTR helaas niet per maand bekijken in je dashboard. Een tussenoplossing is om aparte grafieken te gebruiken per kwartaal.

Bepaal welke site onderdelen de meeste impact hebben op de conversie

Vervolgens gaan we kijken naar de KPI’s gericht op de belangrijkste site onderdelen. Voor deze blog zijn dit paginawaarde en gebruikers die minimaal de helft van de blog/tip hebben bekeken:

(Klik op de afbeelding voor een scherpere weergave)

Je zal wellicht denken, wat is totale paginawaarde? Dit is een statistische waarde binnen Google Data Studio: paginawaarde*unieke paginaweergaves.

Met deze statistische waarde bepaal je de werkelijke impact van je site onderdelen op de conversie.

De eindresultaten: wat is de werkelijke conversie van je website?

Dit is natuurlijk de belangrijkste doelstelling van je website: wat is de conversie ontwikkeling van je belangrijkste doel(en)?

(Klik op de afbeelding voor een scherpere weergave)

Ik gebruik in bovenstaande grafieken de dimensies maand van het jaar en type verkeer.

Ik wil namelijk de conversieontwikkeling in Q1 en Q2 kunnen bepalen. Daarnaast wil ik weten welke kanalen de meeste impact hebben op de conversie.

Dit waren de grafieken met de KPI/conversie data. Mijn advies is om nooit alleen data binnen je dashboard te communiceren. Je wilt namelijk ook je inzichten en actiepunten delen met je directeur of manager:

Tip: beantwoord onder inzichten niet zozeer de wat vraag, maar vooral de waarom vraag: waarom zijn de KPI’s gestegen of gedaald?

Via deze link kun je bovenstaand dashboard gaan toepassen op je eigen KPI’s

Disclaimer hierbij: dit zijn de KPI’s voor mijn blog. Je dient jouw KPI’s nog toe te voegen.

Bonus: KPI dashboard gericht op je mobiele gebruiker

Bovenstaand dashboard kun je natuurlijk ook toepassen op je mobiele gebruiker.

Je kopieert je KPI dashboard in Google Data Studio en voegt het standaard mobiele segment toe aan je dashboard:

Tip: kijk wel kritisch naar je mobiele KPI’s. Onderstaande weergave zijn de mobiele KPI’s voor deze blog:

  1. Acquisitie: Gebruikers/CTR SEO
  2. Gedrag: Paginawaarde (tips/handleidingen)/Blogs en tips voor minimaal de helft bekeken
  3. Eindresultaten: Nieuwsbrief-inschrijvingen/bekeken handleidingen

Onderstaande weergave is het onderdeel acquisitie binnen het mobiele dashboard:

Via deze link kun je dit mobiele dashboard gebruiken.

Disclaimer hierbij: koppel ook inzichten en actiepunten aan je mobiele dashboard. (pagina 3 van het gedeelde dashboard)

Het dashboard is namelijk geen einddoel, maar een middel om de inzichten te vertalen naar actiepunten om je mobiele resultaten te verbeteren!

Veel succes met jouw (mobiele) KPI dashboard!

Heb je aanvullende vragen over de praktische toepasbaarheid van dit (mobiele) KPI dashboard?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.