Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 5 minuten

Ik merk in de praktijk dat veel gebruikers moeite hebben om over betrouwbare en volledige conversie data te beschikken.

Onderstaande input van een nieuwsbrief abonnee is een praktisch voorbeeld van dit probleem:

|Het voelt voor mij soms nog als los zand. Alhoewel ik best veel zaken aangeraakt heb, mis ik voor mijn gevoel vooral een gestructureerd werkstramien, waarbij ik zaken projectmatig afwerk of routinematig periodiek check. Wanneer ik dat beter onder de knie zou hebben, zou ik met meer zelfvertrouwen mijn werk kunnen aanpakken.

Ik heb een meetplan opgesteld, ik heb KPI’s vastegesteld en vertaald naar doelen en/of events. Ik moet nog steeds custom alerts instellen. Ik heb een weekly dashboard gemaakt in Data Studio gebaseerd op het meetplan en de main KPI’s. Nu moet ik er simpel gezegd mee aan de slag. Dan loop ik tegen het probleem aan van onzuiverheid/onbetrouwbaarheid van data.|

Daarom bespreek ik in deze tip het proces van bedenken en gebruiken van je belangrijkste doelen om het succes van je website te kunnen bepalen.

Klaar om te starten met het bepalen van actiegerichte doelen?

Bepaal de doelen die impact hebben op je website resultaten

Voordat je met je implementatie start, adviseer ik je om na te denken over de vragen waarop je antwoord wilt krijgen. Op onderstaande vragen wil ik graag een antwoord krijgen om de conversie van deze blog naar een hoger niveau te tillen:

  1. Zijn het aantal gebruikers gestegen/gedaald in het afgelopen kwartaal? Is de E-mail/SEO CTR gestegen of gedaald? (acquisitie)
  2. Welk % van de gebruikers leest nu minimaal de helft van mijn blogs? (gedrag)
  3. Welk % van de gebruikers schrijft zich in voor de nieuwsbrief of bekijkt een handleiding? (eindresultaten)

Vervolgens koppel je hieraan doelen, zodat je antwoord krijgt op bovenstaande vragen. Onderstaande weergave zijn doelen die ik voor deze blog gebruik:

Mijn advies is om altijd zowel macro als micro doelen te gebruiken. Niet iedere gebruiker schrijft zich tijdens het 1ste bezoek in voor de nieuwsbrief, maar leest hopelijk wel minimaal de helft van één van de blogs.

Disclaimer bij deze doelen: ingevulde contactformulieren en inschrijving kennissessie zijn ingesteld op basis van een bedankpagina nadat een gebruiker succesvol een aanvraagformulier heeft ingevuld.

Meer dan de helft van het artikel gelezen en bekeken handleidingen zijn doelen op basis van een ingestelde gebeurtenis. (event tracking)

In deze tip lees je meer over het instellen van doelen.

In deze tip lees je meer over het instellen van een gebeurtenis.

Gebruik je macro – en micro doelen binnen je rapportages

Met alleen het instellen van doelen ga je jouw conversie niet naar een hoger niveau tillen. Je dient deze doelen te gebruiken in je aangepaste rapporten of Google Data Studio dashboards om antwoord te krijgen op je vragen. Mijn advies is om heel eenvoudig te starten: wat is de gebruikers – en conversieontwikkeling van je belangrijkste doelen dit jaar?

Afsluitende tip

Ik zie teveel gebruikers die direct met doelen aan de slag gaan zonder te weten of deze echt impact hebben op de eindresultaten.

Daarom wil ik je deze afsluitende tip meegeven: neem 1-2 uur de tijd om je doelen te bepalen die echt impact hebben op je eindresultaten.

Veel succes met jouw actiegerichte doelen om de conversie naar een hoger niveau te tillen!

Heb je aanvullende vragen over het werken met actiegerichte doelen gericht op acquisitie/gedrag en eindresultaten?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren. Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie. Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather