Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 3 minuten

Met de dashboard functionaliteit in Google Analytics kun je visueel aantrekkelijke rapportages presenteren aan je manager en/of collega’s.

De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid, maar welke dashboards zijn nu praktisch om aan je manager te presenteren? Oftewel: hoe kun je actiegerichte informatie aan je manager presenteren?

In deze tip laat ik je een dashboard zien gericht op het management/directie van je werkgever voor zowel webshops als leadgeneratie websites.

Allereerst dien je te bepalen op welke vragen jouw manager/directeur antwoord wilt krijgen?

Dit is natuurlijk afhankelijk van het type bedrijf waar je werkt en de bedrijfsdoelstellingen/strategie.

Onderstaande vragen krijg ik regelmatig voorgeschoteld vanuit mijn opdrachtgevers: (managers/directeuren)

  1. Wat was de conversie in het afgelopen kwartaal? Stijgen of dalende trend?
  2. Wat was de conversie per kanaal? In welke kanalen dien ik te investeren? Vooral AdWords of ook aan E-mail marketing? En heeft het nog wel zin om te adverteren op Facebook?
  3. Wat is de conversiewaarde per pagina? Dienen we de homepage te optimaliseren of productcategorie X/Y/Z?

Op basis van deze vragen kun je een maatwerk dashboard voor je manager inrichten en aan hem presenteren. Onderstaande weergave is een voorbeeld van een dergelijk dashboard gericht op een webshop:

afbeelding-dashboard-md

Niet iedereen heeft natuurlijk een webshop. Daarom wil ik je ook een dashboard laten zien gericht op een leadgeneratie website:

afbeelding-dashboard-md-leadgeneratie

 

Ik wil je deze tips meegeven om dit dashboard te gaan gebruiken:

  • Stel je belangrijkste KPI als doel in. Bijvoorbeeld bestellingen of offerte aanvragen. Indien je meerdere doelen (bijv. informatie en demo aanvragen) als belangrijkste KPI gebruikt, adviseer ik je om een berekende statistiek hiervoor in te stellen.
  • Stel inhoudsgroepen – en kanaalgroepen in, zodat je de conversiewaarde per site onderdeel/acquisitie kanaal kunt presenteren.
  • Beperk je management dashboard tot maximaal 4-5 widgets. Je wilt namelijk alleen de informatie communiceren, waar je ook actiepunten aan kunt koppelen.

Via deze link kun je gebruik maken van het dashboard gericht op webshops.

Via deze link kun je gebruik maken van het dashboard gericht op leadgeneratie websites. (in dit dashboard dien je de berekende statistiek voor offerte aanvragen te vervangen door je eigen doel voor offerte aanvragen)

Heb je aanvullende vragen over het presenteren van een actiegericht dashboard aan je manager/directeur?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.