Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 15 minuten

Het reguliere Google Analytics is gebaseerd op basis van sessies.

Met statistieken zoals bounce – en conversiepercentage.

Deze meetmethode is inmiddels wel 15 + jaar oud.

De huidige (mobiele) websites zijn veel meer ingericht op basis van events.

Niet zozeer om gebruikers zo lang mogelijk op de website te houden.

Maar om gebruikers acties te laten doen om hun doelen te halen.

Denk aan aanvragen/bestellingen. Of je inschrijven op de nieuwsbrief.

Het is dus niet zo gek dat Google Analytics nadenkt over een beter passende meetmethode.

Hieruit is App + Web property gerold.

In bèta.

Het is in 1ste instantie bedoelt om App & webanalytics data te koppelen.

Je zal waarschijnlijk denken.

Ja leuk maar ik heb alleen een website.

Wat heeft dat voor meerwaarde voor mij?

Dat dacht ik in 1ste instantie ook. 

Afgelopen maand tijdens het Digital Analytics Congres hoorde ik een ander verhaal.

De meetmethode in app + web property is de basis.

Voor toekomstige ontwikkelingen.

Ook als je alleen een website hebt.

Dus niet onbelangrijk om hiermee vertrouwd te raken.

Wat is nu die app + web property?

Wat kan ik ermee? 

Hoe start je hiermee?

In deze blog laat ik je stap-voor-stap zien wat het is en wat je ermee kunt.

Van de basisbeginselen t/m geavanceerde mogelijkheden.

Klaar om te starten met de basisbeginselen?
 

Wat is de App + web property meetmethode?

De nieuwe meetmethode is dus op basis van events.

Dus geen bounce of uitstappercentages meer.

Dat zal even wennen zijn.

Het grote voordeel vind ik persoonlijk dat je ‘echt’ gedrag meet.

Dus geen ijdelheidsstatistieken zoals het bouncepercentage, tijd op de site.

Maar de actieve tijd op jouw website.

App + web property meet actieve tijd op basis van 2 signalen:

1. > 10 seconden actief op de site
2. Minimaal 2 pagina’s bekeken

Dit is een alternatief voor het huidige bouncepercentage.

Deze meetmethode is veel nauwkeuriger. Je hebt namelijk nu de beschikking over 2 signalen. Tijd en bekeken pagina’s.

Bovenstaande actieve tijd lijkt veel op het huidige segment sessies zonder bounces. 

Het meet echter wel 2 signalen. Sessies zonder bounces meet maar 1 signaal.

Aanvullende voordelen zijn dat je alleen events meet.

Je hoeft alleen je belangrijkste gebeurtenissen als doel aan te vinken.

Je hoeft dus niet meer 3 stappen te doorlopen om je doelen in te stellen.

Je zal waarschijnlijk denken: moet ik weer allerlei zaken instellen?

Het valt eigenlijk wel mee.

App + web property meet standaard een aantal events.

Zoals scrolldiepte, klikken op uitgaande links, downloads.

Laatste voordeel: het overzicht.

Wat een verademing!

Je hebt vooralsnog 4 standaardrapporten:

  1. Gebruikers waaronder kanalen
  2. Gedrag waaronder pagina’s en gebeurtenissen
  3. Technologie
  4. Demografie

    Voor de liefhebbers zijn er diepgaande analyse rapporten.

    Zeg maar de aangepaste rapporten + met segmenten.
     

Voor wie is dit praktisch?
 

Ik denk persoonlijk voor iedere gebruiker. Zeker als je kijkt naar de langere termijn vanaf 2020.

Maar voor websites met veel events lijkt mij deze nieuwe meetmethode zeer noodzakelijk.

Ook blogs, webshops en platforms kunnen deze ontwikkeling niet negeren.

Mijn advies is om hier a.s.a.p. mee te gaan oefenen.

Het meten van nauwkeurige actieve tijd is voor iedere website belangrijk.
 

Hoe stel je het in?


Het instellen van de tags is niet heel erg lastig.

Binnen Google Tagmanager kies je als tagtype voor app + web.

Je gebruikt een meting id in je tag.

Het alternatief voor de huidige UA-id.

Krista Seiden legt stap-voor-stap uit hoe je het instelt.

Aanvullende tip 1. Je dient nog altijd vóóraf je KPI’s te bepalen😎

Denk goed na over welke gebeurtenissen je meet.

Je meet nu al veel automatische gebeurtenissen zoals scrolldiepte, klikken op uitgaande links, downloads.

Start met maximaal 3 eigen gebeurtenissen.

Bijvoorbeeld aanvragen en nieuwsbrief inschrijvingen

Aanvullende tip 2. Probeer de ijdelheidsstatistieken zoals bouncepercentage te vergeten.

Focus je op de nieuwe statistiek sessies met engagement.

Kies je events doelgericht

Als je App + webanalytics hebt ingesteld, kun je ermee aan de slag gaan.

Welke oplossingen zijn praktisch om mee te starten?

Meet in ieder geval je huidige doelen als event.

Wel disclaimer hierbij: je huidige doelen dienen natuurlijk wel rechtstreeks link te hebben met je bedrijfsdoelen.

Of ondersteunende impact op je bedrijfsdoelen.

Onderstaande weergave is een voorbeeld hiervan:

Alleen de events gemarkeerd als conversie zijn ingesteld.

De overige events meet Google Analytics automatisch.

Aanvullende tip: niet relevante automatische gebeurtenissen kun je uitzetten.

Zoals ik voor scroll heb gedaan.

Ga naar gegevensstreams > Verbeterde metingen om geautomatiseerde events uit te zetten.

 

Gebruik deze 3 rapportage oplossingen


Nu heb je jouw events ingesteld.

Je belangrijkste events als doel aangevinkt.

Hoe ga je hier nu mee aan de slag?

1.  Ga naar gedrag > gebeurtenissen. Hier zie je welke acties de gebruikers het meest doen.

Logisch natuurlijk dat pageviews hierop hoog scoort.

Mijn advies is om vooral te kijken naar gebruikersbetrokkenheid en je belangrijkste doelen.



2. Combineer pagina’s met events

In het huidige Google Analytics is dit niet mogelijk.

Je kunt alleen pagina statistieken bekijken.

Helaas niet i.c.m. eventstatistieken.

Om pagina’s te combineren met events dien je aangepaste statistieken in te stellen.

Heel omslachtig vind ikzelf.

Wat mij betreft is het combineren van pagina met eventstatistieken een hele grote stap voorwaarts.

Wat heb je hier concreet aan?

Je kunt zien op welke pagina’s de gebruikers de meeste acties doen.

Denk aan volledig gelezen blogs.

Producttoevoegingen aan de winkelwagen.

Nieuwsbrief-inschrijvingen.

Kortom: welke pagina’s hebben de meeste impact op je resultaten.

Ga naar gedrag > pagina’s en schermen om dit voor jouw website te bepalen.



3. Je kunt veel gerichter je kanaalresultaten beoordelen.

Op basis van betrokkenheid en je belangrijkste doelen.

Ga naar gebruikers > nieuwe gebruikers weergeven.

Kijk hierbij naar sessies met engagement.

Je kunt dit lezen als sessies zonder bounces.

Welke kanalen zijn bij jou verantwoordelijk voor de meeste sessies zonder bounce.

Samen met je conversie voor de belangrijkste kanalen.



Gebruik deze 3 analyse oplossingen

Naast bovenstaande standaardrapporten kun je ook je eigen rapporten samenstellen.

Ik moet eerlijk zeggen dat de opzet niet eenvoudiger is dan de huidige aangepaste rapporten.

De mogelijkheden zijn wel uitgebreider.

Welke type analyserapporten heb je tot je beschikking?

  1. Verkenning. Deze kun je vergelijken met de huidige aangepaste rapporten.

De segmenten zitten als extra oplossing in de verkenning ingebouwd. 

Daarnaast heb je meerdere visualisatie mogelijkheden naast de huidige tabel. Denk aan een lijn en spreidingsdiagram.

Wat maakt deze verkenning moeilijker dan de huidige aangepaste rapporten?

Je hebt veel meer mogelijkheden😊

Naast statistieken en dimensies heb je de beschikking over segmenten.

Je hebt de beschikking over visualisaties zoals lijn/spreidingsdiagram.

Je dient rijen (dimensie) en waarden (statistieken) in te vullen.

Positief natuurlijk, maar wel meer werk dan met de huidige aangepaste rapporten.

Bonus: je kunt je verkenning rapport met alle collega’s delen.  (Knop rechts bovenin)

Onderstaande weergave is een voorbeeld van een verkenning rapport:

 

2. Segmentoverlap

Wat is het voordeel van segmenten binnen je rapporten?

Met segment overlap zet je meerdere segmenten naast elkaar.

Stel dat je wilt zien welke kanalen verantwoordelijk zijn voor de meeste actieve gebruikers.

Dan maak je segmenten voor je belangrijkste kanalen.

Vervolgens zie je onderstaande segmentoverlap:

 

Beter toch dan de huidige tabellen?

3. Horizontale trechter analyse

In het huidige Google Analytics heb je een trechterweergave.

Deze visualisatie is wel echter al 15 + jaar oud.

Ik ben zelf wel enthousiast over de nieuwe horizontale trechter analyse.

Je kunt op basis van events je conversiestappen instellen.

Daarnaast kun je segmenten combineren met je belangrijkste stappen.

Zo kun je dus afzonderlijke trechters maken voor bijvoorbeeld desktop vs. mobiel.

Of je belangrijkste marketingkanalen. Nieuwe klanten vs. bestaande klanten.

Kortom: meer mogelijkheden om ‘echte’ inzichten te halen uit je trechter analyses.

Je kiest je conversiestappen in het rapport.

Bijvoorbeeld de stappen om een aanvraag te plaatsen. Vervolgens krijg je onderstaand rapport te zien:

Nu zie je dus in één visualisatie waar de meeste gebruikers voortijdig afhaken.

Aanvullende tip: je analyse rapporten vind je terug onder analyse > analyse hub.

Zeg maar het overzicht van je analyserapporten.

Zowel je eigen aangemaakte als met jou gedeelde rapporten.

Zeer praktisch lijkt mij als je hiermee gaat oefenen!

 

Praktijkoefening event gebaseerde Analytics

Mijn advies is om nu te gaan oefenen met je eigen app + web Analytics property.

Disclaimer hierbij: laat het naast je huidige Analytics lopen.

Aparte property dus.

Het is namelijk een compleet andere meetmethode.

Ik verwacht dat het nog wel tot eind 2020 duurt voordat je definitief kunt overstappen naar App + webanalytics.

E-commerce module, inhoudsgroepen & Analytics Intelligence ontbreken nu nog.

Toch adviseer ik je om ermee te gaan oefenen.

Zo raak je eerder gewend aan het werken met event gebaseerde Analytics.

Hoe dien je hiermee te starten?

  1. Maak tags aan voor App + Webanalytics. Dus je reguliere meting + jouw belangrijkste events.

  2. Vink je belangrijkste events aan als doel.

  3. Ga naar het rapport gebruikers > nieuwe gebruikers. Kijk vooral naar de sessies met engagement per kanaal. Welke kanalen leiden de meest betrokken gebruikers naar je website?

  4. Ga naar het rapport gedrag > pagina’s en schermen. Kijk naar de uitgevoerde acties voor je belangrijkste pagina’s. Welke type pagina’s hebben de meeste impact op je website resultaten?

Afsluitende tip: je zal wellicht denken: moeten we niet oefenen met de analyse rapporten?

Mijn advies is om dit voorlopig niet te doen.

Start eerst met bovenstaande standaardrapporten. Probeer hier de belangrijkste informatie te halen over je website resultaten.

Ontbreekt er informatie in deze standaardrapporten? Zoek dan naar de ontbrekende informatie in de analyserapporten.

Veel succes met het halen van inzichten uit je belangrijkste events!

Aanvullende vragen over de nieuwe Analytics op basis van events?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Heb je aanvullingen/toevoegingen op de besproken mogelijkheden?

Laat gerust jouw ervaringen/feedback achter. 

We kunnen ten slotte allemaal van elkaar leren!

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.