Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 5 minuten

Google Analytics legt steeds meer de aandacht op gebruikersstatistieken. Denk maar aan de gebruikerssegmenten of de rapporten actieve gebruikers en cohortanalyse.

Het nieuwe rapport Lifetime value sluit goed aan op deze ontwikkeling.

Met deze nieuwe functie kun je namelijk de behaalde doelen/opbrengst per gebruiker op basis van een cohort (tijdsperiode) bepalen.

In deze tip leg ik je uit hoe deze nieuwe functie werkt en laat ik je een praktijkvoorbeeld zien over welke actiegerichte informatie je hieruit kunt halen.

Klaar om te starten?

Wat houdt Lifetime value in?

Lifetime value is niets anders dan de klantwaarde van je gebruikers in de loop van de tijd. Gebruikers bestellen namelijk (hopelijk) niet éénmalig, maar minimaal 2x binnen je webshop.

Deze klantwaarde kun je zo gebruiken om de werkelijke ROI (rendement op investeringen) van je belangrijkste acquisitie kanalen te bepalen. Hoe berekent Google Analytics deze klantwaarde per gebruiker?

Met het klant-id van de gebruiker kan Google Analytics de behaalde doelen/opbrengst per gebruiker bepalen op basis van de acquisitieperiode. (1ste bezoek)

Gebruik jij de user-id functie van Google Analytics? (inloggers)

Dan kun jij op basis van het user-id van je individuele klant de Lifetime Value gaan bepalen. Je acquisitie periode is dan niet het 1ste bezoek, maar de 1ste aankoop.

Waar vind je het rapport Lifetime value?

Het Lifetime value rapport vind je terug onder doelgroep > lifetime value.

Hoe werkt het rapport?

Binnen het rapport Lifetime value heb je de keuze uit de volgende LTV waarden:

  1. Behaalde doelen per gebruiker (LTV)
  2. Opbrengst per gebruiker (LTV)
  3. Paginaweergaven per gebruiker (LTV)
  4. Sessieduur per gebruiker (LTV)
  5. Aantal sessies per gebruiker (LTV)
  6. Aantal transacties per gebruiker (LTV)

Deze statistieken kun je koppelen aan een acquisitieperiode. (cohort)

Aangezien dit rapport is gebaseerd op een cohort (acquisitie datum) kun je de omzet per gebruiker (LTV) niet vergelijken met de omzet per gebruiker uit de standaard E-commerce of aangepaste E-commerce rapporten.

De omzet binnen je E-commerce rapporten zijn namelijk niet gebaseerd op een cohort, maar op alle gerealiseerde omzet.

Indien je de keuze hebt gemaakt voor de LTV waarde en acquisitie periode krijg je onderstaande grafiek te zien:

Mooie ontwikkeling toch?

Praktische toepasbaarheid Lifetime Value rapport

Je kunt nu de werkelijke impact (LTV) van je kanalen op de omzet gaan bepalen:

Opvallende LTV data. Waarom is de omzet per gebruiker vanuit AdWords (cpc) en referrals (verwijzende sites) zoveel lager dan SEO (organic) en E-mail?

Nog interessanter is natuurlijk om de LTV voor je bestaande klanten (inloggers) te bepalen:

Mijn advies is om indien mogelijk de LTV data tussen bestaande en nieuwe klanten te vergelijken. Waarom is de opbrengst vanuit bestaande klanten via E-mail zoveel lager dan AdWords en SEO?

En waarom is de omzet voor bestaande klanten vanuit AdWords zoveel hoger dan SEO en direct verkeer (none)?

Kortom: gebruik deze informatie voor de optimalisatie van je belangrijkste acquisitie kanalen!

Afsluitende tip

Bepaal vóórdat je dit rapport gebruikt op welke vragen je een antwoord wilt krijgen. Voorbeeld: wat is de omzet verdeling tussen bestaande en nieuwe klanten vanuit AdWords en E-mail?

Dien ik de AdWords campagnes vooral op nieuwe klanten te richten en de E-mail campagnes op bestaande klanten?

Veel succes met het halen van actiegerichte inzichten via het Lifetime value rapport!

Heb je aanvullende vragen over de nieuwe functie Lifetime value in Google Analytics?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren. Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie. Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather