Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 5 minuten

In de afgelopen blogs ben ik ingegaan op de mogelijkheden binnen Google Analytics om je content resultaten te optimaliseren.

Hierin bespreek ik een stappenplan + 5 praktijkvoorbeelden om te gebruiken bij je content optimalisaties.

In deze blogs deel ik een specifiek rapport om de meerwaarde van je content te bepalen.

In deze tip laat ik dit aangepaste rapport stap-voor-stap aan je zien.

Zo kun je namelijk met dit rapport je content resultaten gaan optimaliseren.

Zullen we maar snel starten met de praktische bruikbaarheid van dit content rapport?

Bepaal de conversiewaarde van je belangrijkste site onderdelen

Allereerst starten we met het 1ste tabblad van het content rapport: de overzichtsresultaten.

Hiermee kun je de conversiewaarde per site onderdeel gaan bepalen:

Hoe is dit rapport opgebouwd?

  • Ik heb gekozen voor een verkenner-rapport met als kerndimensie inhoudsgroep. Heb je geen inhoudsgroepen ingesteld? Gebruik dan de dimensie niveau 1 van paginapaden. (sitemap website)
  • Hieraan heb ik 2 statistieken gekoppeld: unieke paginaweergaves (zonder dubbeltellingen) en paginawaarde. Paginawaarde is een indicator voor de bijdrage van een site onderdeel of pagina aan je behaalde doelen met doelwaarde.

Wat kun je hiermee?

Je kunt met dit rapport de impact van je belangrijkste site onderdelen op de conversie gaan bepalen.

Waarom zijn de tips verantwoordelijk voor de meeste unieke paginaweergaven, terwijl de blogs en handleidingen verantwoordelijk zijn voor een hogere paginawaarde?

Bepaal de impact van je laadtijden op de conversie

Naast de conversiewaarde wil je ook de technische gezondheid van je content bepalen. Daarom is het 2de tabblad gericht op de laadtijden.

Bijvoorbeeld de gemiddelde laadtijd in het afgelopen kwartaal:

 

Hoe is dit rapport opgebouwd?

  • Ik heb gekozen voor de dimensie maand van het jaar, aangezien ik de laadtijd over het afgelopen kwartaal wil bepalen. Wil je de laadtijd per site onderdeel bepalen? Dan kun je natuurlijk kiezen voor de dimensie inhoudsgroep of niveau 1 van paginapaden.
  • Hieraan heb ik 2 extra statistieken toegevoegd gericht op de laadtijden. Vooral de steekproef van de laadtijd adviseer ik je om te gebruiken. Je wilt namelijk context koppelen aan je laadtijden. Op basis van hoeveel steekproeven is jouw laadtijd bepaalt? Mijn advies is om minimaal 100 steekproeven per maand te gebruiken alvorens actiepunten aan deze data te koppelen.

Bepaal de conversiewaarde van je SEO content

Je wilt niet alleen de conversiewaarde per site onderdeel voor alle kanalen bepalen, maar ook gesegmenteerd voor je belangrijkste kanalen. Welke site onderdelen vanuit SEO hebben de meeste impact op de conversie?

 

Het is precies hetzelfde rapport als het 1ste tabblad. Ik heb alleen de dimensie type verkeer aan dit tabblad toegevoegd. Deze informatie kun je namelijk gebruiken om je SEO content resultaten naar een hoger niveau te tillen.

Waarom zijn de blogs verantwoordelijk voor een hogere paginawaarde dan de tips? En waarom staan de handleidingen niet bij de top 5 site onderdelen?

Met één muisklik kun je bovenstaand content rapport gaan toepassen op je eigen site statistieken!

Heb je aanvullende vragen over het toepassen van bovenstaand content rapport op je eigen site statistieken?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog.

Begonnen bij PauwR online marketing – en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren.

Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie.

Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather