Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

In een eerder artikel heb ik samen met 2 collega webanalisten tips gegeven voor het uitvoeren van een volledige en betrouwbare Google Analytics implementatie. In dit artikel ga ik in op de Google Analytics implementatie voor webshops.

Google Analytics heeft namelijk de analyse mogelijkheden voor webshops aanzienlijk uitgebreid met de geoptimaliseerde E-commerce module. Waar dien je als webshop mee rekening te houden tijdens de implementatie?

Bepaal de belangrijkste KPI’s voor je webshop

Allereerst dien je te bepalen welke KPI’s het succes van je webshop bepalen. Mijn advies is om hierbij gebruik te maken van zowel micro als macro doelen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Producttoevoegingen aan de winkelwagen (micro-doel);
  • Nieuwsbrief inschrijvingen (micro-doel);
  • Winkelwagen – en check-out conversie (macro-doel). Dit zijn het aantal bestellingen gedeeld door het aantal producttoevoegingen aan de winkelwagen of doorkliks naar de check-out.

 

Controleer je basisinstellingen

Allereerst dien je kritisch te kijken naar de basisinstellingen. Mijn ervaring is dat webshops dit nog weleens vergeten. Welke basisinstellingen zijn van belang voor een webshop?

  • Het invullen van de juiste tijdzone – en valuta eenheid;
  • Een juiste activatie van de interne zoekopdrachten op de site. Je dient hiervoor de query-parameter van je zoekmachine te achterhalen. Deze kun je terugvinden in je URL, wanneer je gebruik maakt van jouw zoekmachine.  Onderstaand de query-parameter van Digital Analisten.nl:

visual query parameter

  • Vink bots filteren aan binnen je basisinstellingen. Disclaimer hierbij: dit zijn slechts 3-5% van alle (spam) bots. Mijn advies is om via het rapport technologienetwerk kritisch te kijken naar actieve bots en deze uit te sluiten van je statistieken. Deze kun je herkennen aan een bouncepercentage van 100% afkomstig vanuit direct verkeer:

visual bots statistieken

visual uitsluiten bots

In deze instructievideo leg ik uit hoe je de basisinstellingen correct invult.

Maak gebruik van cross-domain tracking

Met cross-domain tracking kun je jouw (sub) domeinen aan elkaar koppelen. Je wilt namelijk voorkomen dat Google Analytics je eigen domeinen weergeeft als verwijzende site. Wanneer is cross-domain tracking noodzakelijk?

  • Wanneer je jouw winkelwagen/check-out hebt geïmplementeerd binnen een externe applicatie of ander (sub) domein;
  • Wanneer je de webshop koppelt aan een externe applicatie of ander (sub) domein met i-frames.
  • Wanneer je gebruik maakt van een interne applicatie zoals Facebook log-in.
  • Wanneer je beschikt over meerdere webshops.

Disclaimer hierbij: betaal-providers zoals Paypal kun je helaas niet meenemen binnen je cross-domain implementatie. Je hebt namelijk geen toegang tot hun Analytics account. De betaal-providers kun je alleen uitsluiten als verwijzende site. Ga hiervoor naar trackinginfolijst met verwijzingsuitsluitingen:

visual betaalproviders uitsluiten als verwijzende site

In deze instructievideo leg ik uit hoe je cross-domain tracking kunt instellen via Google Tagmanager. 

De implementatie van de geoptimaliseerde E-commerce module

Vervolgens dien je de geoptimaliseerde E-commerce module te implementeren om deze KPI’s te kunnen meten. Deze implementatie is een stuk lastiger dan de reguliere E-commerce module. Je dient namelijk de volgende meetcodes te laten plaatsen om het winkelgedrag van je bezoekers te kunnen bepalen:

  • De vertoningen en kliks op de promotie-banner van de homepage;
  • De vertoningen en kliks op de productcategorie -en merken pagina’s;
  • De vertoningen en kliks op de productdetail pagina’s;
  • De productverwijderingen uit de winkelwagen;
  • De doorkliks naar de check-out pagina;
  • De keuze op de check-out pagina voor de betaal-provider of type verzending;
  • Het aantal bestellingen;

Mijn advies is om deze implementatie in 2 fases uit te voeren. Via deze geoptimaliseerde E-commerce module breng je namelijk het gehele winkelgedrag van je bezoekers in kaart. Dit vergt wat meer inspanning dan het plaatsen van een enkele meetcode.  Mijn advies is om de implementatie via onderstaande stappen uit te voeren:

Fase 1:

In deze fase implementeer je de meetcodes voor de metingen in de winkelwagen en check-out. Het is belangrijk dat je na afloop van deze implementatie controleert of alle metingen naar behoren werken. Voorbeeld: indien je de meting voor de producttoevoegingen niet correct instelt, kun je ook geen winkelwagen conversie gaan bepalen.

Fase 2:

Mijn advies is om in deze fase de meetcodes voor de productcategorie – en productdetailpagina’s te implementeren. Optioneel kun je ook de meetcodes voor de promotie-banner op de homepage laten plaatsen om de impact van deze interne promotie te bepalen.

De meetcodes voor de geoptimaliseerde E-commerce module kun je via deze site achterhalen.

Ten slotte dien je in Google Analytics de geoptimaliseerde E-commerce module te activeren en een herkenbare naam te geven voor je winkelwagen- en check-out stappen:

visual geoptimaliseerde E-commerce module

Wat zijn de voordelen om aan de slag te gaan met de geoptimaliseerde E-commerce module?

  • Je kunt het doorklikratio vanuit je productcategorie – en productdetailpagina’s gaan bepalen. Zo kun je gaan bepalen vanuit welke productcategorieën de meeste bezoekers een product toevoegen aan de winkelwagen.
  • Je kunt het doorklikratio vanuit je interne promotie-banner op de homepage gaan bepalen. Zo kun je gaan bepalen hoeveel bezoekers er eigenlijk converteren die op deze banner klikken.
  • Je kunt nu de afhakers in de winkelwagen – en check-out gaan bepalen.  Zo kun je gaan bepalen waar in de winkelwagen – en check-out er omzet weglekt.
  • Je kunt gaan bepalen welke betaal – of verzend opties de meeste bezoekers aanvinken. Vervolgens kun je de impact van deze keuzes op de online omzet gaan bepalen.

Meet de gebeurtenissen die echt impact hebben op de conversie

Gebeurtenissen zijn indicatoren om het gebruikersgedrag in jouw webshop te achterhalen. Mijn advies is om kritisch te kijken naar de afgespeelde gebeurtenissen die echt impact hebben op de online omzet. Onderstaand enkele voorbeelden van actiegerichte gebeurtenissen:

  • Gebruikte filters. Hiermee kun je bepalen welke filters de meeste bezoekers gebruiken. Daarnaast kun je gaan bepalen welke gebruikte filters echt impact hebben op de online omzet.
  • Gestelde vragen aan de live-chat. Met deze gebeurtenis kun je gaan bepalen of het communiceren van een live-chat ook echt impact heeft op de online omzet.
  • Bekeken reviews.  Met deze gebeurtenis kun je achterhalen of er meer bezoekers converteren die een review bekijken dan bezoekers die geen review in de shop bekijken.
  • Interactie binnen je winkelwagen – en check-out. Met deze aangepaste gebeurtenis kun je achterhalen op welke invulveld(en) de meeste bezoekers afhaken. Voorbeeld: heeft het communiceren van een kortingscode invulveld een positieve of negatieve bijdrage aan de online omzet?
  • Bestellers met of zonder account. Met deze aangepaste gebeurtenis kun je achterhalen of kopers met een account meer impact hebben op de online omzet dan kopers zonder een account.

Tip: combineer de ingestelde gebeurtenissen altijd met een segment, zodat je de cijfers van een afgespeelde gebeurtenis kunt gaan vertalen naar concrete informatie.

In deze instructievideo laat ik praktijkvoorbeelden zien van actiegerichte gebeurtenissen

Stel je productcategorieën in als paginagroep

Paginagroepen zijn voor een webshop een must-have om mee te nemen tijdens een implementatie. Zo kun je namelijk de impact van de productcategorie – en merken pagina’s op de online omzet gaan bepalen. Ik merk tijdens implementatie dat webshops geen paginagroepen instellen of te generiek:

visual te generieke paginagroepen

Mijn advies is om in ieder geval je productcategorieën in te stellen als een afzonderlijke paginagroep. Voorbeeld: je verkoopt voetbalschoenen en voetbalkleding in je webshop. Deze productcategorieën dien je in een aparte groep te plaatsen, omdat zij een afwijkende bestelwaarde vertegenwoordigen:

visual paginagroepen met aparte categorie

Daarnaast adviseer ik om altijd voor je service – en over ons pagina’s een aparte groep te reserveren. Je wilt namelijk weten of je klantenservice pagina’s een bijdrage leveren aan de online omzet:

visual klantenservice

Zo kun je namelijk achterhalen welke service pagina’s de meeste bezoekers raadplegen voordat zij een product in je webshop bestellen.

In deze instructievideo leg ik stap-voor-stap uit hoe je paginagroepen instelt.

Samenvattend

Google Analytics biedt webshops uitgebreide mogelijkheden om het winkelgedrag in kaart te brengen. Daarom adviseer ik om het instellen van de geoptimaliseerde E-commerce module mee te nemen tijdens je implementatie.  Maar het belangrijkste is  om vóór de implementatie je belangrijkste KPI’s en vragen duidelijk voor ogen te hebben. Onderstaand enkele vragen waarop je antwoord kunt krijgen via Google Analytics:

  • Vanuit welke productcategorieën voegen de meeste bezoekers een product toe aan de winkelwagen?
  • Wat is de impact van de gebruikte filters op de online omzet?
  • Waar in de winkelwagen – en check-out lekt er omzet weg?
  • Wat is de impact van de nieuwsbrief-abonnees op de online omzet?

Kortom: meten tot weten.

Hoe zijn jouw ervaringen met de implementatie van Google Analytics? Ik lees graag jouw ervaringen bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.