Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Afgelopen maand heb ik de vernieuwde versie van het Google Analytics IQ examen gedaan. Ik wilde namelijk weten of het vernieuwde examen meer inspeelt op praktijksituaties dan het Google Analytics IQ examen van 1,5 jaar geleden.

Allereerst is het zeer plezierig dat je het examen in je eigen taal kunt afleggen. Daarnaast dien je rekening te houden met de volgende zaken voordat je het examen gaat afleggen:

  • Je dient het examen in 1,5 uur af te ronden;
  • Je dient het examen in één sessie af te ronden;
  • Je kunt niet meer een vraag overslaan om deze later definitief te beantwoorden.

In dit artikel bespreek ik de belangrijkste examen-onderdelen + voorbeeldvragen uit dit vernieuwde examen.  Ik hoop dat je met deze tips zo goed voorbereid op kunt gaan voor jouw examen. Wat dien je allemaal te kunnen om te slagen voor dit examen?

Ken de definities binnen Google Analytics

Zoals in bijna ieder examen, is er nu ook weer ruim aandacht voor de definities binnen Google Analytics. Ik vind het zelf een positieve ontwikkeling dat Google Analytics vragen heeft toegevoegd over het onderscheid tussen sessie – en gedragsstatistieken/dimensies. Wat mij betreft dien je dit onderscheid namelijk te kennen om actiegerichte inzichten uit Google Analytics te kunnen halen. Onderstaand enkele voorbeeldvragen die je over dit onderwerp kunt verwachten:

visual voorbeeldvraag sessie statistieken

visual definitie GA examen

 

Daarnaast kun je ook definitievragen verwachten over de volgende onderwerpen:

  • Het toepassen  van UTM-tags voor het doormeten van je campagnes;
  • Onder welke omstandigheden het verstandig is om de standaard sessie-duur te verlengen;
  • Welke hiërarchie Google Analytics gebruikt voor de weergegeven statistieken en dimensies.

visual gegevens model

Koppel de business doelen aan je site statistieken

Voordat je aan de slag gaat met Google Analytics, dien je je doelstellingen te bepalen. Zo kun je namelijk gaan sturen op de informatie die ook echt relevant is voor jouw website. Ik vind het zeer positief dat Google Analytics dit type vragen heeft toegevoegd aan het examen:

  • Wat is de 1ste stap bij het plannen van analyses?
  • Welke zakelijke doelstellingen zijn het meest relevant voor een uitgever?
  • Wat duidt op een slecht presterende landingspagina?

visual meetplan

Beheers het instellen van je doelen

Het is essentieel om micro- en macro doelen in te kunnen stellen binnen Google Analytics. Daarom kun je hier ook meerdere vragen over verwachten tijdens het examen. Mijn advies is om je doel-instellingen voor het examen goed door te nemen. Onderstaande vragen kun je verwachten over het instellen van je micro – en macro doelen:

  • Waarom is het nuttig om een doelwaarde aan een ingesteld doel te koppelen?
  • Wat kun je berekenen door het opgeven van een doelwaarde aan je ingestelde doel?
  • Welke van de URL’s tellen als doel, indien je het doeltype begint met selecteert?

 

 

visual doelwaarde

visual doelinstellingen

Tip:

Oefen met de doeltypen gelijk aan/begint met en reguliere expressie in je eigen weergave(n).  Je kunt hier namelijk vragen over verwachten tijdens het examen.

Ken de basisbeginselen van conversie attributie

Conversie attributie is een hot topic onder online marketeers. Daarom is het niet verwonderlijk dat Google Analytics hierover vragen stelt tijdens het examen.

Wat mij betreft, hadden er wel wat diepgaandere vragen over conversie attributie in het examen mogen staan. Tijdens mijn onderzoek onder bureaus is namelijk gebleken dat veel respondenten aanvullende uitleg wensen over dit onderdeel.

De vragen in dit examen over conversie attributie (de multi-channel trechters) zijn niet ingewikkeld. Indien je de basisbeginselen van conversie attributie onder de knie hebt, zijn de vragen prima te beantwoorden. Onderstaande vragen over de attributiemodellen in Google Analytics kun je verwachten tijdens het examen:

visual lineair attributiemodel

visual 1ste klik model

Beheer het toepassen van filters in Google Analytics

Ik krijg zelf wekelijks vragen over het toepassen van filters in Google Analytics. In mijn handboek over Google Analytics heb ik daarom niet voor niets een apart hoofdstuk gereserveerd voor het toepassen van filters. Daarom vind ik het niet vreemd dat Google Analytics hierover vragen stelt in het examen. Wat dien je te weten over de filter mogelijkheden binnen Google Analytics?

  • Of de volgorde van je filters impact hebben op de weergave van je site statistieken;
  • Hoe pas je een zoeken en vervangen filter toe in Google Analytics;
  • Hoe stel je een filter in voor een specifiek subdirectory (site-onderdeel).

visual vraag filters

Ken de basis mogelijkheden van Universal Analytics

Veel Google Analytics gebruikers zijn inmiddels overgestapt op Universal Analytics. Daarom is het vrij logisch dat Google Analytics hierover enkele vragen heeft toegevoegd aan het examen. Welke vragen kun je verwachten over dit onderwerp?

  • Welke functionaliteit dien je te raadplegen om de aangepaste dimensie auteur in te stellen?
  • Wat is de praktische toepasbaarheid van het measurement protocol?

visual gegevens importeren

Moeilijke vragen uit het examen

In ieder examen zijn er enkele lastige vragen. Welke lastige vragen mag je verwachten in dit examen?

  1. Welke typen gegevens kun je raadplegen in de rapporten voor site snelheid?
  2. Heeft de volgorde van de UTM-campagne tags invloed op een correcte meting in Google Analytics?
  3. Je hebt een PDF download als doel ingesteld. Een gebruiker download 5 PDF’s. Hoeveel doelconversies registreert Google Analytics?

moeilijke vraag GA

Welke onderdelen ontbreken nog in het vernieuwde examen?

Het vernieuwde examen is zeker praktijkgerichter dan eerdere examens. Toch ontbreken er nog enkele essentiële onderdelen binnen het examen:

  1. In dit examen ben ik geen enkele vraag tegengekomen over het toepassen van cross-domain tracking. Dat vind ik een gemiste kans, aangezien ik cross-domain tracking problemen bijna iedere implementatie tegenkom.
  2. In dit examen ben ik geen enkele vraag over de geoptimaliseerde (enhanced) E-commerce module tegengekomen. Dat vind ik vreemd, aangezien de Google Analytics Academy hier een aparte module voor heeft gereserveerd.  Daarnaast is deze vernieuwde E-commerce module voor webshops eigenlijk een must-have om actiegerichte inzichten uit je site statistieken te halen.

Afsluitende tips

Het examen is zeker geen cadeautje, maar met een gedegen voorbereiding is het prima te doen. Hoe dien je je voor te bereiden op dit examen?

  • Neem in ieder geval de lessen van de Google Analytics Academy goed door en maak de oefenopgaven. Een aantal van deze oefenopgaven komen namelijk terug in het examen.
  • Gebruik deze studiegids ter voorbereiding op je examen. In deze studiegids staan de meeste onderdelen uit het examen beschreven.
  • Neem mijn instructievideo’s en praktijkopdrachten door ter voorbereiding op je examen.

Tot slot:

Pas de praktijksituaties uit het examen toe op je eigen site statistieken. Zo kun je namelijk controleren of je de vraag correct hebt beantwoord.

Bonus: e-mail cursus Google Analytics

Zie je op tegen het examen? Volg dan mijn e-mail cursus met praktijkoefeningen en slaag eenvoudig voor het Google Analytics IQ examen.

Meld je hier aan voor de e-mail cursus

 

Nu ben jij aan zet. Ben jij van plan om binnenkort het Google Analytics IQ examen af te leggen?

Kun je met bovenstaande tips uit de voeten? Ik lees graag jouw mening bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Comments
Harvey Specter
Posted at 14:13 30 juli 2015
Roy Smid
Beantwoorden
Author

Net het examen weer gedaan Gerard. Inderdaad een stuk praktijkgerichter en moet ook zeggen een stuk makkelijker.

    Harvey Specter
    Posted at 14:22 30 juli 2015
    Gerard Rathenau
    Beantwoorden
    Author

    Gefeliciteerd Roy! Helemaal met je eens. Heb je nog aanvullende tips voor de lezers om te kunnen slagen?

      Harvey Specter
      Posted at 19:21 31 juli 2015
      Roy Smid
      Beantwoorden
      Author

      Zeker Gerard, om de materie beter te begrijpen is het aan te raden om eens een paar uur te besteden aan het maken van diverse aangepaste rapporten. Altijd erg leerzaam!

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.