Indien je de basisbeginselen van dashboards wilt doornemen, adviseer ik je om deze handleiding te lezen over de dashboard mogelijkheden in Google Analytics. Deze basisbeginselen dien je onder de knie te hebben om actiegerichte dashboards in te kunnen richten.

Mijn advies is om niet één standaard dashboard, maar maatwerk dashboards in te richten per site onderdeel. We gaan nu 3 maatwerk dashboards inrichten:

  1. Conversie ontwikkeling van dit jaar

    Maak een dashboard om de conversie ontwikkeling van dit jaar te bepalen. Enkele tips om een dergelijk dashboard in te richten:

    – Mijn advies is om binnen dit dashboard niet meer dan 3-4 widgets (grafiek of tabel) te gebruiken.

    – Maak gebruik van de dimensie maand van het jaar om de conversie van dit jaar te kunnen bepalen.

    – Kies voor  ingestelde doelen gericht op jouw belangrijkste KPI’s;

    – Onderstaand is een voorbeeld van een dergelijk dashboard:

    conversie ontwikkeling

  2. Acquisitie kanalen

Maak een dashboard  om de conversie van je acquisitie kanalen te bepalen. Enkele tips om dit dashboard in te richten:

  • Mijn advies is om niet meer dan 3-4 widgets (grafiek of tabel) hiervoor te gebruiken.
  • Maak gebruik van een dimensie om je acquisitie kanalen te onderscheiden. Voorbeelden hiervan zijn type verkeer/kanaalgroepen of bron/medium.
  • Kies voor de ingestelde doelen gericht op jouw belangrijkste KPI’s;
  • Onderstaand is een voorbeeld van een dergelijk dashboard:

voorbeeld acquisitie dashboard

 

3. Content

Naast de conversieontwikkeling en de conversie per acquisitie kanaal, wil je ook de conversiewaarde van je content kunnen bepalen. Mijn advies is om de volgende dimensies hierin mee te nemen:

  • Inhoudsgroepen of pagina’s;
  • Ingetypte zoekopdrachten binnen de eigen zoekmachine (indien van toepassing)
  • De gebeurteniscategorie scrolldiepte (indien van toepassing)

Onderstaand is een voorbeeld van een dergelijk dashboard:

content dashboard

voorbeeld dashboards


Reageren is niet mogelijk.