Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 4 minuten

In eerdere tips heb ik je stap-voor-stap laten zien hoe je een dashboard voor je manager instelt.

Dit dashboard is zeer praktisch om de grote lijnen aan je manager te presenteren. Een voorbeeld hiervan is de conversie van het afgelopen kwartaal.

Echter, wil je meer gedetaileerde informatie presenteren, adviseer ik je om een aangepast rapport te gebruiken gericht op de informatiebehoefte van je manager.

Een voorbeeld van meer gedetailleerde informatie is de conversie vanuit SEO in het afgelopen kwartaal.

In deze tip laat ik je zien hoe je een dergelijk rapport kunt instellen en gebruiken binnen Google Analytics.

Aan het einde van de tip deel ik dit aangepast rapport met je, zodat je deze direct kunt toepassen op je eigen conversie data.

Hoe stel je een aangepast rapport voor je manager in?

Binnen een aangepast rapport voor de manager is het belangrijk om de meest cruciale informatie te communiceren.

Daarom kies ik in dit aangepaste rapport voor 3 tabbladen, van generieke tot wat meer gedetailleerde informatie:

  1. De overzichtsresultaten.

Dit is de meest generieke  informatie binnen dit aangepaste rapport. Zo krijg je antwoord op de vraag: wat was de conversie in de afgelopen maanden?

afbeelding-aangepast-rapport-md

Indien je klikt op een maand, bijvoorbeeld oktober (10), krijg je de conversie per week van deze maand te zien.

Zo krijg je antwoord op de volgende vraag: waarom is de conversiewaarde gedaald in de afgelopen 2 maanden?

2. Gedrag

Content is natuurlijk de basis van je website. Daarom adviseer ik je om de conversiewaarde per site onderdeel aan je manager te presenteren:

afbeelding-conversiewaarde-content

Indien je klikt op bijvoorbeeld tips, krijg je de conversiewaarde van de pagina’s binnen dat site onderdeel te zien. Zo krijg je antwoord op de volgende vraag: welk tips leveren nu werkelijk een bijdrage aan de conversie?

3. Conversie

Binnen het 3de tabblad conversie laat je meer gedetailleerde informatie zien over de conversie van je website (belangrijkste doelen), uitgesplitst per type kanaal:

afbeelding-conversie-rapport

Indien je klikt op een kanaal, bijvoorbeeld organic (SEO), krijg je de conversie per maand vanuit organic (SEO) te zien.

Zo krijg je antwoord op de volgende vraag: is de conversie vanuit SEO gedaald of gestegen in de afgelopen maanden?

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaand aangepast rapport

Afsluitende tips

  • Helaas kun je de gedragsstatistiek paginawaarde en de sessie-dimensie type verkeer niet gebruiken binnen één aangepast rapport. Vandaar de uitsplitsing in 2 aangepaste rapporten.
  • Je dient de eigen doelen aan te passen binnen het 3de tabblad van dit aangepaste rapport.
  • Indien je geen inhoudsgroepen hebt ingericht, adviseer ik je om gebruik te maken van de dimensie niveau 1 van paginapaden. Zo kun je namelijk toch de conversiewaarde per site onderdeel (map) bepalen.

Heb je aanvullende vragen over bovenstaand aangepast rapport gericht op je manager?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.