Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Standaard meet Google Analytics de volgende acquisitie kanalen:

  1. Direct verkeer. Dit zijn bezoekers, die jouw URL intypen of jouw site onder hun favorieten hebben geplaatst.
  2. SEO verkeer. Dit zijn de bezoekers vanuit de niet-betaalde zoekresultaten.
  3. Externe verwijzende sites. Dit zijn verwijzingen vanuit externe websites zoals bijvoorbeeld in mijn geval Frankwatching en Twinkle Magazine.

De overige acquisitie kanalen dien je via een automatische koppeling (Google AdWords) of via campagne-tags te meten. In dit artikel zal ik laten zien hoe je deze campagne-tags instelt. Daarnaast zal ik je laten zien hoe je campagne statistieken van niet-Google AdWords campagnes kunt importeren in Google Analytics, zodat je het werkelijke rendement van je acquisitie kanalen kunt gaan bepalen. 

Gebruik campagne-tags voor de meting van je acquisitie campagnes

Waarom dien je campagne-tags in te stellen voor de meting van je acquisitie kanalen? Een voorbeeld: je wilt het rendement van je Facebook/LinkedIn advertentiecampagne gaan bepalen. Alleen met campagne-tags kun je deze advertentiecampagne onderscheiden van je niet-betaalde verwijzingen vanuit Facebook/LinkedIn.  Het instellen van campagne-tags is vrij eenvoudig. Mijn advies is om hiervoor de chrome-extensie van de URL-builder te gebruiken:

visual URL builder

De invulvelden Campagnebron (source)/medium en campagnenaam zijn verplicht. De velden campagneterm en campagne-inhoud (content) zijn optioneel. Door het invullen van deze velden en deze toe te voegen achter je URL krijg je het volgende te zien in Google Analytics onder het rapport alle campagnes:

visual campagne resultaten

Tip: denk goed na over de naamgeving van je campagnevelden. Anders kan het voorkomen, dat je bepaalde campagnes niet meer terug kunt vinden in Google Analytics. Een voorbeeld van een dergelijke structuur:

E-mail/Nieuwsbrief

Twitter/Social

Sanoma/Bannering

Bekijk de instructievideo over het doormeten van jouw campagnes

Importeer de campagne statistieken van niet-Google AdWords campagnes

Naast de site statistieken voor je campagnes wil  je ook de campagne statistieken zoals vertoningen/kliks en kosten kunnen bekijken in Google Analytics. Voor Google AdWords campagnes kun je dit implementeren door de Google AdWords en Analytics accounts aan elkaar te koppelen.

Voor de overige kanalen zoals Facebook/LinkedIn en Marktplaats dien je deze campagne statistieken handmatig te importeren in Google Analytics. Hoe gaat dit in zijn werk?

  • Klik op de beheerders pagina van je account onder property op gegevens importeren:

visual gegevens importeren

  • Klik vervolgens op nieuwe dataset→ en vink kostengegevens aan;

visual kostengegevens

  • Nu selecteer je de rapportage weergave(n) waarin je de campagne statistieken wilt importeren;

weergave selecteren

  • Vervolgens selecteer je de campagne dimensies en statistieken die je wilt gaan importeren. Bron en medium zijn hierbij verplicht. Mijn advies is om de dimensie campagne hieraan te koppelen, zodat je de verschillende advertentie of content campagnes kunt onderscheiden. Daarnaast adviseer ik om de statistieken vertoningen/klikken en kosten hierin mee te nemen. Zo beschik je namelijk over de verhoudingsstatistieken zoals doorklikratio (CTR) en kosten per klik (CPC):

visual schemaset

Disclaimer hierbij:

De naamgeving van bron/medium en campagne die je importeert dient exact overeen te komen met je aangemaakte campagne-tags via de URL-builder. Anders kan Google Analytics namelijk de campagne dimensies en statistieken niet combineren met de al aanwezige site statistieken.

  • Nu dien je een keuze te maken tussen optelling of overschrijving. Met optelling kun je de verschillende geïmporteerde campagnes bij elkaar optellen. Met overschrijving kun je een import laten vervangen. Dit is vooral praktisch wanneer je bij een eerdere import foutieve waarden hebt geïmporteerd binnen Google Analytics.

visual importgedrag

  • Nu ga je jouw campagne statistieken importeren in een Excel (CSV) sheet. Klik hiervoor op schema ophalen en schema-sjabloon downloaden:

visual schema ophalen

  • Nu vul je de campagne statistieken daadwerkelijk in binnen het schema-sjabloon:

visual invullen campagne statistieken

De bovenste rij heeft Google Analytics al voor je aangemaakt. Jij dient nu alleen de dimensies en statistieken nog in te vullen. De dimensies kun je halen uit de reeds aangemaakte campagne-tags via de URL-builder.

De statistieken kun je achterhalen via de campagnerapportage binnen bijvoorbeeld Facebook/LinkedIn of Marktplaats:

linkedin statistieken

Tip: bovenstaande datum (ga:date) kun je instellen via celeigenschappen aangepast. Zo kun je de data selecteren van jouw advertentiecampagne(s):

visual aangepaste celaanduiding

  • Tot slot dien je dit document als CSV-document op te slaan.

visual opslaan als csv

  • Nu ga je weer terug naar je import in Google Analytics. Je klikt op uploads beheren→ bestand uploaden→ bestand kiezen:

visual bestand kiezen

  • Je campagne statistieken zijn geïmporteerd in Google Analytics. Na maximaal 24 uur kun je je campagne statistieken bekijken via het onderdeel acquisitiecampagnes kostenanalyse:

visual campagne stats

Tip: gebruik een aangepast rapport die afgestemd is op jouw informatie behoefte.

Wat zijn de voordelen van deze geïmporteerde campagne statistieken?

Indien je alleen adverteert via Google AdWords, is het overbodig om handmatig campagne statistieken te importeren in Google Analytics. Echter, wanneer je enkele of zelfs tientallen advertentiecampagnes hebt lopen is het geen overbodige luxe om de campagne statistieken te koppelen aan de al aanwezige site statistieken. Mijn ervaring is namelijk dat de bezoekers en conversie data uit advertentie systemen nooit overeenkomen met Google Analytics. Daarom adviseer ik om deze campagne statistieken handmatig in Google Analytics te importeren.

Een extra voordeel is dat je met deze geïmporteerde campagnestatistieken binnen het onderdeel Multi-Channel trechters de conversiewaarde kunt gaan koppelen aan de gemaakte kosten. Zo kun je het werkelijke rendement per acquisitie kanaal gaan bepalen:

visual rendement acquisitie kanalen

Gebruik jij campagne-tags en/of het importeren van je campagne statistieken?

Zo ja, heb je zo betere beslissingen kunnen nemen over de budgetallocatie per acquisitie campagne?

Ik lees jouw ervaringen graag bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.