Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 4 minuten

In deze tip heb ik je laten zien hoe je een management dashboard instelt en gebruikt.

Sinds enkele weken heeft Google Analytics een nieuwe dashboard tool in bèta geïntroduceerd: Google Data Studio.

Vandaag ga ik je laten zien hoe je een management dashboard in Google Data Studio instelt.

Daarnaast zal ik de voordelen met je bespreken om jouw dashboards met Google Studio te presenteren boven de reguliere dashboard functie in Google Analytics.

  1. Allereerst starten we met het aanmaken van een gegevensbron. In dit geval kies ik voor mijn eigen blog:

afbeelding-gegevensbron

2. Vervolgens kies je voor een grafiektype in het menu. In dit geval kies ik voor een staafdiagram.

3. Daarna dien je de statistieken en dimensies te combineren in jouw staafdiagram. Ik kies in dit geval voor de dimensie maand van het jaar en mijn belangrijkste macro-doel.

4. Ik kies als periode voor dit kwartaal. Dit is een groot voordeel van Google Data Studio. Je kunt namelijk kiezen voor de vaste perioden deze maand/dit kwartaal of het afgelopen kwartaal.

5. Tot slot kun je ook een filter toepassen op je staafdiagram. Bijvoorbeeld AdWords/SEO of mobiele gebruikers.

afbeelding-gds-configuratie

 

Tip: Google Data Studio bied je de mogelijkheid om tekst toe te voegen boven of beneden je grafiek. Mijn advies is om hiervan gebruik te maken.

Disclaimer: in de bèta-versie kun je maximaal 5 dashboard weergaven gebruiken.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van een management dashboard in Google Data Studio:

Via deze link kun je gebruik maken van dit dashboard! (je dient alleen de doelen aan te passen)

Afsluitende tips

Tot slot wil ik je enkele tips meegeven om actiegerichte inzichten te halen uit je management dashbboard:

  • Voor de pagina gedrag (inhoud) binnen dit dashboard maak ik gebruik van de statistische waarde totale paginawaarde. Ik heb deze als volgt ingesteld:

afbeelding-totale-paginawaarde

Met deze statistische waarde kun je de totale conversiewaarde per site onderdeel gaan bepalen. Voorbeeld: dien je de aandacht te richten op de optimalisatie van de homepage of een bepaalde productcategorie?

  • In dit dashboard heb ik alleen een titel als tekst toegevoegd. Mijn advies is om voor je eigen dashboard ook inzichten en actiepunten toe te voegen onder je grafieken. Voorbeeld: E-mail en SEO zijn verantwoordelijk voor de meest bekeken handleidingen. Een actiepunt kan zijn om niet per kwartaal, maar maandelijks een nieuwsbrief te versturen gericht op je handleidingen.
  • Standaard staat de statistiek boven je staafdiagram/tabel. Mijn advies is om deze weg te halen. Je klikt hiervoor op stijl naast gegevens. Vervolgens vink je het meest linkse symbool binnen de legenda aan:

afbeelding-legenda-dashboard

  • Last but not least: bepaal vóóraf de vragen die je beantwoord wilt krijgen binnen je dashboard. Voorbeeld: wat is de conversie per kwartaal/ kanaal/site onderdeel?

Veel succes met het achterhalen van actiegerichte inzichten via jouw management dashboard in Google Data Studio!

Heb je aanvullende vragen over het gebruik van dashboards in Google Data Studio?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.