Gemiddelde leestijd 4 minuten

In deze blog bespreek ik de basisbeginselen om doelen te gebruiken gericht op iedere conversie stap van de gebruiker.

Ik wil je als trouwe abonnee belonen met onderstaande praktijkvoorbeelden gericht op de oriënterende en vergelijkende gebruiker. Deze praktijkvoorbeelden kun je gaan gebruiken voor je eigen doelen gericht op de oriënterende en vergelijkende gebruiker van je site.

  1. Oriëntatie fase;

Met een nieuwsbrief kun je gaan inspelen op de oriënterende wensen van je gebruiker. Allereerst dien je deze nieuwsbrief-inschrijvingen als doel in te stellen. In deze tip leg ik stap-voor-stap uit hoe je de nieuwsbrief-inschrijvingen als doel instelt.

Vervolgens gebruik je dit rapport om je nieuwsbrief-inschrijvingen per maand te gaan bepalen:

afbeelding nieuwsbrief abonnees

Nu weet je hoeveel gebruikers zich in de afgelopen 4 maanden hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief. Daarnaast wil je ook weten wat de impact van je nieuwsbrief-abonnees is geweest op de conversie.

Om antwoord te krijgen op deze vraag, gebruik je deze segmenten:

 

afbeelding voorbeeld nieuwsbrief abonnee

Wat kun je met deze informatie?

 

  1. Je kunt het aantal nieuwe abonnees per maand gaan bepalen. Hoe effectief is je nieuwsbrief-formulier of pop-up binnen je website/webshop?
  2. Je kunt het effect van je e-mail campagnes gaan bepalen. Wat is de conversiewaarde van je nieuwsbrief-abonnees vs. gebruikers die geen nieuwsbrief ontvangen?

 

2. Vergelijkende fase

Naast de oriëntatie fase wil je ook een doel gebruiken voor de volgende conversie stap: de vergelijkende fase.

Een doel gericht op de vergelijkende gebruiker heeft bijvoorbeeld betrekking op de prijs van je product/dienst: wat zijn de kosten voor het gebruik van jouw product/dienst?

Een voorbeeld hiervan is het laten uitrekenen van een prijsindicatie voor de functies van een software pakket. Waarom dien je voor deze gebeurtenis een doel in te stellen?

  • Je kunt zo bepalen hoeveel gebruikers deze prijsindicatie laten uitrekenen.
  • Je kunt de impact van de aangevraagde prijsindicatie op je conversie gaan bepalen.

afbeelding voorbeeld vergelijkende gebruikers

% gebruikers contactformulier en conversie contactformulier proefabonnement zijn berekende statistieken. Ik heb deze als volgt ingesteld:

  1. % gebruikers contactformulier: {{01. Contactformulier proefabonnement (Voltooiingen doel 14)}} / {{Gebruikers}}
  2. Conversie contactformulier proefabonnement: {{02. Ingevuld contactformulier proefabonnement (Voltooiingen doel 15)}} / {{01. Contactformulier proefabonnement (Voltooiingen doel 14)}}

Welke acties kun je aan bovenstaande informatie koppelen?

  • Je kunt een call-to-action op de homepage plaatsen voor de prijsindicatie module , zodat meer gebruikers een prijsindicatie laten uitrekenen.
  • Je kunt de prijsindicatie module zelf gaan optimaliseren. Bijvoorbeeld door het aantal invulvelden te beperken + ondersteunende uitleg te geven over de prijsindicatie.

Succes met het halen van actiegerichte inzichten uit jouw doelen gericht op de oriënterende en vergelijkende gebruiker.

Heb je aanvullende vragen over bovenstaande praktijkvoorbeelden? Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

 


Reageren is niet mogelijk.