Voordat je een acquisitie dashboard gaat inrichten, adviseer ik je om aangepaste kanaalgroepen in te stellen gericht op jouw belangrijkste acquisitie kanalen.

Deze vind je terug binnen het beheerders scherm onder weergave > kanaalinstellingen.

kanaalgroepen

Allereerst vul je jouw merktermen in om branded (campagnes met merkterm) en non-branded (campagnes zonder merkterm)  van elkaar te kunnen onderscheiden.

Nu kun je de kanaalgroepen gaan instellen. Voorbeeld: de AdWords campagnes met merkterm:

AdWords branded

Je kiest hierbij voor het zoekopdrachttype merk. Hiermee kun je de ingevulde merktermen plaatsen in een aparte kanaalgroep.

Vervolgens wil je natuurlijk ook de non-branded AdWords campagnes in een aparte kanaalgroep plaatsen. Hierbij kies je voor het kanaal Betaald zoekverkeer en de zoekopdrachttype algemeen:

adwords non branded

Enkele tips voor het instellen van de overige kanaalgroepen:

  • Maak onderscheid tussen betaalde – en niet betaalde acquisitie kanalen. Bijvoorbeeld Facebook betaald – en niet betaald;
  • Maak onderscheid tussen AdWords zoeken en Remarketing campagnes. Dit zijn namelijk 2 typen acquisitie kanalen.
  • Maak onderscheid tussen social media kanalen en verwijzende sites. Deze type kanalen zijn namelijk verschillend. (gehuurde vs. verdiende media)
  • Maak onderscheid tussen de verschillende zoekmachines Google/Bing en Yahoo.

Tot slot dien je ermee rekening te houden dat je alleen de standaard kanaalgroepen (wel verzameld) kunt toepassen op aangepaste dashboards/rapporten. Additionele kanaalgroepen (niet verzameld) kun je alleen binnen de standaard rapporten kanalen en multi-channel trechters toepassen.

Een nadeel van de standaard kanaalgroepen is dat je hiermee geen data uit het verleden kunt achterhalen. Dit kun je wel met nieuw aangemaakte kanaalgroepen. (niet verzameld)

Je dient dus keuzes te maken m.b.t. je informatie behoefte.

Voorbeelden acquisitie dashboards

 

E-commerce

Nu gaan we enkele dashboards bekijken met de ingestelde kanaalgroepen. Allereerst gaan we kijken naar een acquisitie dashboard gericht op een webshop:

acquisitie dashboard ecommerce

Bovenstaand dashboard geeft inzichten in de conversie van de producttoevoegingen aan de winkelwagen + de conversie in de winkelwagen stap afrekenen. Wat kun je met een dergelijk dashboard?

  • Je kunt in kaart gaan brengen hoeveel bezoekers nu daadwerkelijk hun product in de winkelwagen leggen.
  • Daarnaast kun je de conversie van de stap afrekenen gaan bepalen. Hiervoor heb ik een berekende statistiek ingesteld (bestellingen/doorkliks naar stap afrekenen)

Via deze link kun je gebruik maken van dit dashboard.

Leadgeneratie website

Ik wil je ook een acquisitie dashboard laten zien gericht op een leadgeneratie website. Je kunt namelijk ook voor een leadgeneratie website de impact van je acquisitie kanalen op de conversie gaan bepalen. Onderstaande weergave is hier een voorbeeld van:

 

De structuur van dit dashboard is als volgt:

  • De 1ste tabel is gericht op het micro-doel doorkliks naar de pagina informatie en prijzen;
  • De 2de tabel is gericht op het macro-doel aangevraagde prijsopgaven. Hieraan heb ik een berekende statistiek gekoppeld om de conversie van het prijsopgave formulier te laten uitrekenen.

Naast aangevraagde prijsopgaven kun je natuurlijk ook micro-doelen meten die impact hebben op deze macro conversie:

  • Ingevulde postcode check om informatie te bekijken gericht op jouw regio;
  • Bekeken video’s met ervaringen van andere gebruikers.

Onderstaande weergave geeft een goed beeld van de ingevulde postcode checks en bekeken video’s per kanaal:

micro doelen aquacell

Afsluitende tips

Tot slot wil ik nog enkele tips met je delen om een actiegericht acquisitie dashboard in te richten:

  • Stel vóóraf je belangrijkste macro – en micro KPI’s als doel in.
  • Koppel altijd een doelwaarde aan je belangrijkste macro-KPI’s;
  • Maak kanaalgroepen voor je belangrijkste acquisitie kanalen;
  • Stel een acquisitie dashboard in op basis van de vragen waarop jij antwoord wilt krijgen.

 


Reageren is niet mogelijk.