In deze tip heb ik stap-voor-stap laten zien hoe je berekende statistieken instelt.

Het instellen van berekende statistieken is natuurlijk een goede 1ste stap, maar vervolgens wil je de data kunnen vertalen naar concrete inzichten. Daarom laat ik je in deze tip 3 actiegerichte berekende statistieken zien:

  1. De conversiewaarde per gebruiker

Regulier berekent Google Analytics de conversiewaarde op basis van sessies. Dat is niet ideaal, aangezien niet ieder gebruiker binnen één sessie converteert.

Daarom adviseer ik je om de berekende statistiek conversiewaarde per gebruiker te gaan gebruiken:

afbeelding conversiewaarde per gebruiker

Ik heb hierbij gekozen voor het opmaaktype valuta (decimaal). We willen namelijk de conversiewaarde kunnen bepalen. Daarnaast heb ik de formule doelwaarde/gebruikers ingesteld i.p.v. doelwaarde/sessies.

Disclaimer hierbij: om deze berekende statistiek te kunnen gebruiken dien je doelen in te stellen met een doelwaarde.

Vervolgens gaan we deze berekende statistiek  toepassen binnen een aangepast rapport:

afbeelding voorbeeld conversiewaarde per gebruiker

In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat de conversiewaarde per gebruiker hoger is dan de standaard waarde per sessiedoel.

Kortom: focus je op de conversiewaarde per gebruiker i.p.v. de conversiewaarde per sessie. Je hebt ten slotte met mensen te maken en geen sessies!

   2. ROI AdWords campagnes

In de standaard rapporten is er geen heldere statistiek beschikbaar om de ROI van je AdWords campagnes te bepalen. Je kunt echter wel met een berekende statistiek de ROI van je AdWords campagnes gaan bepalen:

 

afbeelding ROI AdWords

In deze berekende statistiek combineer je advertentiekosten met de bureaukosten. De bureau kosten heb ik in dit geval ingesteld op 10% van de advertentiekosten (1.1)

Vervolgens gaan we deze berekende statistiek toepassen binnen een aangepast rapport:

afbeelding voorbeeld ROI AdWords

Nu zie je dus per maand niet alleen de doelwaarde voor je AdWords campagnes, maar de echte ROI op basis van je advertentie en bureaukosten.

 

  3. Wegingsfactoren conversie

Niet ieder ingesteld doel heeft evenveel impact op je site resultaten. Daarom is het zeer praktisch om wegingsfactoren te koppelen aan je ingestelde doelen. Voorbeeld: welke conversie score behalen je acquisitie kanalen voor je brochure aanvragen:

{{02. Doorkliks naar brochure formulier (Voltooiingen doel 9)}} * 1 + {{03. Download brochure (Voltooiingen doel 3)}} * 4

Ik kies hierbij voor het opmaaktype geheel getal om een conversiescore te laten uitrekenen.

Vervolgens geef ik aan het micro-doel doorkliks naar het brochure formulier één punt en aan het macro-doel download brochure 4 punten.

Het is namelijk gebleken dat slechts 25% van de gebruikers die doorklikken naar het brochure formulier ook daadwerkelijk een brochure aanvragen.

Nu gaan we de scores per kanaal met elkaar vergelijken binnen onderstaand aangepast rapport:

afbeelding voorbeeld wegingsfactoren

Bovenstaande informatie geeft je net wat meer inzichten dan alleen de eindconversie per kanaal.

Enkele tips tot slot:

  • Maak gebruik van berekende statistieken op gebruikersniveau. Ik heb je een voorbeeld laten zien van de conversiewaarde per gebruiker, maar er zijn natuurlijk nog meer berekende statistieken te bedenken. Bijvoorbeeld de gemiddelde sessieduur per gebruiker.
  • Bepaal de ROI van je betaalde campagnes niet alleen op basis van advertentiekosten, maar neem je bureau/consultancy kosten hierin mee.
  • Tot slot: gebruik wegingsfactoren om je conversie score te bepalen op basis van je ingestelde macro – en micro doelen.

Heb je vragen over bovenstaande tip? Mail me gerust je vraag: gerard@digitalanalisten.nl

 


Reageren is niet mogelijk.