Er is veel data beschikbaar over de resultaten vanuit je e-mail campagnes. Maar welke KPI’s kun je nu gebruiken om de werkelijke impact van je e-mail campagnes op de conversie te gaan bepalen?

  1. Effectieve nieuwsbrief-inschrijvingen.

Allereerst wil je de acquisitie van je nieuwe e-mail abonnees gaan bepalen. Hoeveel gebruikers hebben zich ingeschreven voor de nieuwsbrief?

 

nieuwe abonnees

Dit zijn alleen je nieuwe abonnees. Mijn advies is om hieraan de afgemelde (uitgeschreven) abonnees te koppelen:

e-mail afmeldingen

Nu kun je de effectieve nieuwsbrief-inschrijvingen gaan bepalen: 78-12=66 nieuwe abonnees in de afgelopen maanden.

Disclaimer: om je afmeldingen te meten dien je een aparte pagina in te stellen, wanneer de abonnee zich uitschrijft voor de nieuwsbrief.

Tip: stel je afmeldingen ook als doel in. Zo kun je een berekende statistiek instellen voor je effectieve nieuwsbrief-inschrijvingen:

( {{04 a. Inschrijving blogupdate (Voltooiingen doel 5)}} + {{04 b. E-mail cursus Google Analytics (Voltooiingen doel 20)}} ) – {{04 c. Nieuwsbrief-afmeldingen (Voltooiingen doel 11)}}

   2. CTR vanuit je mailings.

Vervolgens wil je ook de interactie binnen de mailing kunnen bepalen. Welk % van de bezoekers opent en klikt door vanuit je mailing?

Mijn advies is om deze statistieken handmatig te importeren in Google Analytics. In deze tip leg ik stap-voor-stap uit hoe je de campagne statistieken  importeert in Google Analytics.

De vertoningen zijn hierbij de afgeleverde mails (verstuurde mails-bounces)

Vervolgens gaan we dit aangepast rapport gebruiken om de CTR vanuit de mailings te bepalen:

 

CTR mailings

De klikken zijn gedaald in de maanden februari en maart. Echter, de CTR is wel flink gestegen t.o.v. januari.

     3.  De betrokkenheid + conversiewaarde vanuit je mailings

Tot slot gaan we de betrokkenheid vanuit de mailing + conversiewaarde bepalen. Welke e-mail campagne is verantwoordelijk voor de meeste betrokken gebruikers?

 

betrokkenheid mailings

In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat de e-mail cursus en blogupdate verantwoordelijk zijn voor meer betrokken gebruikers dan mijn maandelijkse nieuwsbrief.

Naast de betrokkenheid van je gebruikers wil je ook de ROI kunnen bepalen. Mijn advies is om onderstaande berekende statistiek hiervoor te gebruiken:

ROI email

Nu gaan we kijken naar de ROI in de afgelopen maanden:

 

ROI e-mail campagne

Bovenstaand rapport geeft een helder beeld over de conversiewaarde per afgeleverde mailing. Het is natuurlijk geen complete ROI berekening. Je dient namelijk ook de kosten te koppelen aan je afgeleverde mails:

({{Doelwaarde}} – {{Kosten}}) / {{Vertoningen}}

Nu kunnen we wel de werkelijke ROI van de e-mail campagnes in de loop van de maanden gaan bepalen:

ROI inclusief kosten

Afsluitende tips

Het is niet heel ingewikkeld om de ROI van je e-mail campagnes te bepalen. Je dient alleen te weten waarop je wilt gaan sturen. Enkele tips tot slot:

  • Importeer je e-mail campagne statistieken in Google Analytics. Anders kun je namelijk geen volledige ROI berekening uitvoeren.
  • Gebruik de berekende statistieken effectieve nieuwsbrief-inschrijvingen en ROI e-mail campagnes om het rendement van je e-mail campagnes te bepalen.
  • Koppel altijd de kosten aan je e-mail campagne statistieken. Kosten zijn de investeringen om abonnees te werven + het versturen van je mailings. (inclusief bureau kosten)

Veel succes met het halen van actiegerichte inzichten uit je e-mail campagnes!

Vragen/suggesties over KPI’s voor e-mail campagnes? Mail ze gerust!

 


Reageren is niet mogelijk.