Gemiddelde leestijd 4 minuten

In de vorige tip heb ik stap-voor-stap laten zien hoe je inhoudsgroepen kunt gebruiken om je belangrijkste vragen over de content resultaten te laten beantwoorden.

In deze Google Analytics tip bespreek ik 3 must-have KPI’s om het rendement van je content met inhoudsgroepen te bepalen.

  1. Unieke paginaweergaven per site onderdeel

    Allereerst wil je natuurlijk weten welke content de meeste gebruikers bekijken. Welke content is het meest populair onder je gebruikers?

    Hiervoor gebruiken we een aangepast rapport met de statistieken unieke paginaweergaven en paginaweergaven. Paginaweergaven zijn alle bekeken pagina’s per site onderdeel en unieke paginaweergaven zijn de bekeken pagina’s per site onderdeel door één gebruiker:

    afbeelding kpi paginagroepen_1

  2. De laadtijden per site onderdeel

    Naast de bekeken pagina’s per site onderdeel (acquisitie) wil je ook het gedrag van de gebruiker kunnen bepalen. Een praktische KPI hiervoor zijn de gemiddelde laadtijden per site onderdeel.

    Ik combineer in dit rapport de gemiddelde laadtijd van de pagina met het aantal steekproeven voor deze laadtijden. Ik wil namelijk een representatieve steekproef kunnen koppelen aan de laadtijden:

    De gemiddelde laadtijd ligt iets boven de 5 seconden.  Staar je nooit blind op gemiddelden. De tips laden namelijk 3 seconden sneller dan de analyse blogs. Dit zie je ook terug in de paginawaarde!

    Paginawaarde is een indicator voor de bijdrage van een site onderdeel aan de ingestelde doelen met een doelwaarde.

3. De conversiewaarde per site onderdeel

Als 3de KPI kies ik voor mijn persoonlijke favoriete statistiek: paginawaarde. Je wilt namelijk naast acquisitie en gedrag ook de conversiewaarde van je content kunnen bepalen. Welke site onderdelen hebben de meeste impact op de conversie?

afbeelding inhoudsgroepen

De berekende statistiek instappen/paginaweergaven is een indicator voor het % gebruikers dat via een acquisitie kanaal terechtkomt op een site onderdeel/pagina.

In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat meer gebruikers op de site naar de handleidingen en homepage navigeren dan de blogs en de tips. (100-% instappen/paginaweergaven)

Daarnaast kun je uit bovenstaand voorbeeld afleiden dat de blogs analyse verantwoordelijk zijn voor de meeste unieke paginaweergaven, maar minder impact hebben op de conversie dan de andere site onderdelen.

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaand aangepaste rapport.

Afsluitende tips

Tot wil ik enkele tips met je delen zodat je actiegerichte inzichten gaat halen uit dit aangepaste rapport:

  • Denk vóóraf goed na over de inhoudsgroepen die je gaat gebruiken. Zo kun je de conversiewaarde van je meest belangrijke site onderdelen gaan bepalen.
  • Neem altijd een iets langere meetperiode voor je laadtijden, zodat je naar representatieve informatie kunt kijken. Denk hierbij aan een minimale steekproef van 5-10.
  • Kijk niet alleen naar je inhoudsgroepen, maar ook naar de pagina’s van hetzelfde content type. Bijvoorbeeld alleen je blogs of tips.

Heb je aanvullende vragen over deze 3 KPI’s voor je content? Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

 


Reageren is niet mogelijk.