1. Conversiewaarde per gebruiker;

Allereerst wil je de conversie per gebruiker kunnen bepalen. Mijn advies is om deze berekende statistiek hiervoor te gebruiken:

conversiewaarde per gebruiker

Vervolgens dien je deze berekende statistiek te gebruiken binnen een aangepast rapport:

berekende statistiek in rapport

Onderstaande weergave is een voorbeeld van de conversiewaarde per gebruiker voor mijn blog:

voorbeeld rapport conversiewaarde per gebruiker

Bovenstaand voorbeeld toont maar weer eens aan dat je op gebruikersniveau dient te meten en niet op sessie niveau.

Het gaat om de relatie met de gebruiker en niet de conversie in één sessie. Daarom adviseer ik om op conversiestatistieken gericht op de gebruiker te gaan sturen.

 

2. Kosten per gebruiker (zonder bounces)

Via de automatische koppeling tussen Google AdWords en Google Analytics kun je de kosten/klik achterhalen. Dit is helaas een statistiek zonder context. Je kunt deze statistiek niet koppelen aan het gebruikersgedrag op de site.

Daarom adviseer ik om de berekende statistiek kosten/gebruiker (zonder bounces) te gebruiken:

kosten per gebruiker zonder bounces

Onderstaande weergave is een voorbeeld van deze berekende statistiek voor één van mijn klanten:

voorbeeld kosten per gebruiker zonder bounces

In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat de kosten per klik is gestegen, maar dat de kosten per gebruiker is gedaald sinds juni. (06)

Daarnaast is de CTR (doorklikratio van de advertentieteksten) gestegen van 0,48% > 1,69%. Kortom praktische informatie over de campagne resultaten in de loop van de maanden.

 3. De winstmarge per AdWords campagne

Met de basis of Enhanced E-commerce module kun je de omzet per campagne meten. Het is natuurlijk een goede 1ste stap om op de omzet ontwikkeling per maand te gaan sturen.

Maar als webshop wil je ook de winstmarge meenemen in de ROI berekeningen. Dit is mogelijk met onderstaande berekende statistiek:

winstmarge per AdWords campagne

Ik heb hierbij gekozen voor een winstmarge van 30%. (0.3)

Zowel inkoop als personeelskosten zijn hierbij inbegrepen.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van de winstmarge gekoppeld aan de omzet en kosten binnen een aangepast rapport:

 

Voorbeeld winstmarge

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden dat zoekwoorden 1 en 3 winstgevend zijn. Echter, zoekwoorden 2 en 5 hebben een minimale impact op de winst of zijn zelfs verliesgevend zoals in het geval van zoekwoord 5.

Bonus: winstmarge voor lead generatie websites

Leadgeneratie websites kunnen niet gebruik maken van de statistiek opbrengst. (omzet)

Toch kun  je met onderstaande berekende statistiek de winstmarge per AdWords campagne gaan bepalen:

winstmarge instellingen coachview

De winstmarge voor deze website is 50%. Hierin zitten kosten m.b.t. ontwikkeling van het product en bureau/personeelskosten inbegrepen.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van deze berekende statistiek:

winstmarge AdWords campagne coachview

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden dat zoekwoorden 1 en 2 winstgevend zijn. Echter, zoekwoorden 3 t/m 5 zijn verliesgevend. Deze informatie kun je gebruiken bij de biedingen voor je top 5-10 zoekwoorden qua klikken/conversies.

Afsluitende tips

  • Focus je op berekende statistieken gericht op gebruikers;
  • Kijk niet alleen naar de kosten/klik van je AdWords campagne, maar ook naar de kosten per gebruiker. (zonder bounces)
  • Focus je niet op de omzet of doelwaarde, maar op de winstmarge per betaalde campagne.

 


Reageren is niet mogelijk.