De functionaliteit aangepaste meldingen is geplaatst binnen het startscherm beheerder > weergave > persoonlijke tools en items:

Vervolgens klik je op nieuwe melding om een aangepaste melding in te stellen:

voorbeeld aangepaste melding

  1. Je kunt hierbij de aangepaste melding toepassen op één of meerdere weergaven. Mijn advies is om kritisch te kijken naar je ingestelde aangepaste meldingen per weergave. Daarom kies ik binnen bovenstaand voorbeeld voor één afzonderlijke weergave, omdat deze puur betrekking heeft op alleen deze weergave.
  2. Je kunt kiezen voor de perioden dag/week/maand. Dit kan helaas nog niet op basis van real-time data. De verwachting is dat Google Analytics deze keuze mogelijkheid gaat toevoegen binnen enkele maanden.
  3. Daarnaast kun je bepalen wie Google Analytics een mailtje stuurt bij de activatie van de aangepaste melding. Bijvoorbeeld je online marketing bureau of collega’s.
  4. Last but not least: de meldingsvoorwaarden. Je kunt hierbij één dimensie met één voorwaarde combineren. In dit geval combineer ik de dimensie alle verkeer met de voorwaarde sessies hoger dan de waarde 600.

Praktijkvoorbeelden

Wat zijn nu praktische aangepaste meldingen om te gebruiken? Onderstaand enkele voorbeelden die je kunt gaan toepassen op je eigen site statistieken:

  1. Google Analytics meet geen bezoeken meer.
    Dit kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer je bijvoorbeeld een foutief filter toepast op je site statistieken:

ga meet geen bezoeken meer

 2. Conversiepercentage SEO stijgt met meer dan 20%.

Je wilt een mailtje ontvangen wanneer het conversiepercentage vanuit SEO > 20% stijgt:

SEO conversiepercentage alert

     3. Stijging bezoeken vanuit e-mail campagnes.

Je wilt bijvoorbeeld weten of meer bezoekers je site bezoeken vanuit je mailings. Bijvoorbeeld: ik wil weten wanneer de bezoeken via de mailing met 20% zijn toegenomen in de afgelopen maand:

stijging aantal bezoeken e-mail

   4. Impact onlangs aangemaakte content op het aantal site bezoeken.

Je wilt bijvoorbeeld een doelstelling koppelen aan je onlangs aangemaakte content. Bijvoorbeeld: ik wil weten wanneer mijn blogs over e-mail marketing meer dan 50x zijn bekeken:

paginavertoningen e-mail marketing meer dan 50

     5. Klikken op call-to-action knop stijgen met meer dan 20%

 

Daarnaast wil je een mailtje ontvangen wanneer de klikken op een CTA knop significant stijgt. Bijvoorbeeld: ik wil weten wanneer de klikken op mijn CTA knop brochure meer dan 20% zijn toegenomen:

klikken op CTA knop stijgen

Afsluitende tips

  •  Stel aangepaste meldingen in op basis van je belangrijkste KPI’s;
  •  Stel aangepaste meldingen in op basis van de categorieën calamiteiten/significante dalingen en stijgingen + aanpassingen aan site/marketing campagnes;
  •  Stel aangepaste meldingen voor calamiteiten in op dagbasis en significante dalingen en stijgingen in op maandbasis. Zo ontvang je informatie waar je actiepunten aan kunt koppelen.

 

 


Reageren is niet mogelijk.