-
Conversie ontwikkeling van dit jaar
Mijn antwoorden
- De bezoeken en waarde per bezoek (waarde per sessiedoel) zijn gestegen in de afgelopen maanden;
- De conversie ontwikkeling van de belangrijkste KPI’s is zeer positief. Meer bezoekers bekijken meer dan de helft van de artikelen en deze bezoekers vragen meer handleidingen aan in de afgelopen maanden.
2. Conversie acquisitie kanalen
Mijn antwoorden
- SEO (organic) heeft een grote impact op de conversie. Echter de waarde per bezoek vanuit E-mail en verwijzende sites (referral) is hoger dan SEO. Direct verkeer neem ik hierbij niet mee, omdat dit eerder een gedrag is vanuit een kanaal.
- E-mail heeft een grote impact op het aantal bekeken handleidingen. Het conversie percentage is bijna 2x zo hoog dan de andere kanalen (exclusief direct verkeer)
- De impact van mobiele gebruikers qua bezoeken en conversie is vrij gering. Slechts 15% van de bezoekers heeft zich via een mobiel apparaat ingeschreven voor de e-mail cursus (7/47)
3. Conversie bijdrage content
Mijn antwoorden
- Het is vooral opvallend dat de blog categorieën analyse en rapportages een grotere impact hebben op de conversie dan implementatie. Ik vind het vrij logisch dat de paginagroepen handleidingen en instructievideo’s een hoge impact hebben op de conversie. Dit zijn namelijk ook belangrijke KPI’s van de blog.
- De paginagroepen homepage en over Digital Analisten.nl zijn verantwoordelijk voor een relatief lage gemiddelde tijd op de pagina. Dat is een positieve ontwikkeling, aangezien de homepage een startpagina is en over Digital Analisten.nl een pagina is om bezoekers een weergave te geven van mijn bedoelingen. Zo wil ik laten zien dat ik puur kennis wil delen over Google Analytics. (zonder commerciële toestanden)
Afsluitende tips
- Gebruik campagne-tags + importeer je campagne statistieken van je niet-Google AdWords campagnes. Zo kun je het werkelijke rendement van je acquisitie kanalen gaan bepalen. Niet iedere campagne heeft namelijk dezelfde doelstellingen/strategie.
- Maak onderscheid tussen je blog categorieën/site onderdelen.
Mijn advies is om de paginagroepen te laten aansluiten bij je belangrijkste site onderdelen. Dus geen paginagroepen productcategorie/detail, maar kleding/schoenen/accessoires.
Bonus tip: gebruik dit dashboard om je e-mail marketing campagnes te analyseren (je hoeft alleen de e-mail lijsten/campagnes aan te passen binnen de widgets)