Segmenten gebruikersloyaliteit

De gebruikersloyaliteit kun je bepalen met de statistiek aantal sessies.  Deze vind je terug binnen het standaard rapport doelgroep > gedrag > frequentie en geschiedenis:

afbeelding aantal sessies

Je ziet dat de meerderheid van de gebruikers verantwoordelijk is voor slechts 1-2 sessies (bezoeken).
Het nadeel van dit rapport is dat je geen context kunt leggen met de statistiek aantal sessies. Welke impact heeft het aantal sessies per gebruiker op de conversie?

Daarom adviseer ik je om onderstaande segmenten toe te passen op een aangepast dashboard/rapport:

afbeelding segmenten loyaliteit

Hiermee kun je namelijk de impact van het aantal bezoeken per gebruiker gaan toepassen op je macro – en micro doelen en niet onbelangrijk: de conversiewaarde per gebruiker.

In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat de gebruikers met één bezoek verantwoordelijk zijn voor de meeste gebruikers en behaalde conversies.

Echter, de conversiewaarde per gebruiker van het aantal bezoeken > 2 is significant hoger dan de gebruikers die slechts éénmaal de site bezoeken.

Gebruikersloyaliteit in de loop van de maanden

Daarnaast wil je ook de gebruikers loyaliteit in de loop van de maanden kunnen bepalen. Hoe ontwikkelen de bezoekers aantallen zich van deze type gebruikers?

 

afbeelding loyaliteit per maand

Je ziet dat het gebruikersvolume met één bezoek is gestegen in de afgelopen maanden.  Het segment 2-3 bezoeken is ook iets gestegen (112 vs. 102)

Het volume van de segmenten 4-5 bezoeken en meer dan 5 bezoeken zijn echter nagenoeg gelijk gebleven.

Stel een micro-doel in voor je gebruikersloyaliteit

Helaas kun je binnen Google Analytics geen doel instellen voor je gebruikersloyaliteit. Maar je kunt met bovenstaande segmenten natuurlijk wel een loyaliteitsdoel bepalen en deze maandelijks monitoren.

Op basis van bovenstaande data kies ik voor een micro-doel meer dan 2 bezoeken per gebruiker:

afbeelding meer dan 2 bezoeken

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaand aangepast rapport. (Je dient alleen de macro – en micro doelen aan te passen binnen het rapport)

Afsluitende tips

Tot slot nog enkele tips zodat je goed van start kunt gaan met de gedeelde segmenten:

  • Pas bovenstaande segmenten altijd toe op je belangrijkste macro – en micro doelen. Zo kun je namelijk de impact van bovenstaande segmenten op de conversie gaan bepalen.
  • Gebruik bovenstaand rapport om de gebruikers loyaliteit in de loop van de maanden te bepalen.
  • Monitor maandelijks je micro-doel voor de gebruikers loyaliteit. Deze is namelijk afhankelijk van je marketing en content planning en strategie.

Veel succes met het toepassen van je loyaliteitssegmenten!

Heb je aanvullende vragen over deze tip? Mail me gerust

 


Reageren is niet mogelijk.