Gemiddelde leestijd 3 minuten

Het grote voordeel van Google Analytics is de volledige integratie met je Google AdWords campagne statistieken. In de standaard rapporten zijn veel AdWords rapporten beschikbaar, maar welke rapporten geven nu antwoord op jouw vragen?

In deze tip zal ik je laten zien hoe je het rendement van je AdWords campagnes kunt gaan bepalen met één aangepast rapport.  Allereerst gaan we kijken naar de AdWords conversie in de loop van de maanden:

afbeelding AdWords in de loop van de maanden

Je krijgt hiermee antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is de ontwikkeling geweest van het aantal klikken in de afgelopen 4 maanden? Zijn de doorklikratio’s van de advertenties gestegen of juist gedaald?
  • Wat is de ontwikkeling geweest van de totale kosten en kosten per klik in de afgelopen 4 maanden?
  • Wat is de verhouding tussen de doelwaarde en de gemaakte advertentiekosten? Zijn jouw AdWords campagnes kostendekkend?

Conversie per campagne

Vervolgens willen we ook de conversie per campagne kunnen bepalen. Welke campagnes leveren werkelijk een bijdrage aan de conversie rekening houdend met de gemaakte kosten?

afbeelding campagne adwords

Vervolgens kun je binnen dit rapport doorklikken op een bepaalde campagne om de resultaten per advertentiegroep te bekijken:

afbeelding advertentiegroep AdWords

Zo achterhaal je welke advertentiegroepen (type zoekwoorden) wel/geen bijdrage hebben geleverd aan de conversie.

Conversiewaarde landingspagina’s

Tot slot adviseer ik je om te kijken naar het 2de tabblad landingspagina’s. Welke landingspagina’s leveren werkelijk een bijdrage aan de conversie?

afbeelding landingspagina AdWords

Mijn advies is om vooral niet alleen naar de bouncepercentages te kijken, maar ook naar de paginawaarde. Zo achterhaal je namelijk welke bestemmings-URL’s een bijdrage hebben geleverd aan een offerte aanvraag of bestelling.

Via deze link kun je gebruik maken van het besproken aangepaste rapport.

Afsluitende tips

Ik hoop dat je met dit rapport meer inzichten krijgt over het rendement van je AdWords campagnes. Tot slot nog enkele tips om hiermee goed van start te gaan:

  • Gebruik de dimensie maand van het jaar voor je campagne resultaten + conversiewaarde van je landingspagina’s. Dit is zeker aan te raden wanneer je test met alternatieve landingspagina’s.
  • Maak gebruik van berekende statistieken binnen dit rapport. Bijvoorbeeld door bureaukosten mee te nemen binnen je advertentiekosten.

Heb je aanvullende vragen over het bepalen van het rendement van je AdWords campagnes?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl


Reageren is niet mogelijk.