Gemiddelde leestijd 4 minuten

Ik zie te veel adverteerders de aandacht richten op Google Ads KPI’s zoals CTR en CPA. Begrijp me niet verkeerd hè. Het zijn prima KPI’s om wekelijks op te sturen.

Mijn advies is om daarnaast ook KPI’s gericht op de langere termijn te gebruiken, zeg langer dan een maand. Zoektype is zo’n strategische KPI. Hiermee kun je de kwaliteit van je targeting gaan bepalen:

  1. Zijn de Google Ads advertenties gericht op jouw doelgroep?
  2. Wat is je kosten verdeling per zoektype? (breed/exact/zinsdeel)
  3. Is je huidige targeting strategie succesvol?

Budgetverdeling per zoektype

Allereerst adviseer ik je om naar de huidige targeting resultaten te kijken. Ga hiervoor naar het rapport Acquisitie > Google Ads > zoekopdrachten. Kies vervolgens binnen dit rapport voor de primaire dimensie zoektype voor zoekopdracht:

Nu zie je de kostenverdeling per zoektype. Je ziet dat in bovenstaand voorbeeld 60% van het budget naar exacte zoekwoorden toegaat. Dit is een bewuste keuze, aangezien je dit zoektype bijna helemaal zelf in de hand hebt. Voor de targeting van de brede/zinsdeel zoekopdrachten ben je afhankelijk van de Google advertentiesoftware. Daarom adviseer ik je om meer euro’s te investeren in exacte dan brede/zinsdeel zoekwoorden, maar natuurlijk geen 100%!

Wat is nu een ideale kostenverdeling per zoektype? Daar heb ik geen standaardantwoord op. Dit is namelijk afhankelijk van je Google Ads campagne strategie – en doelstellingen. Mijn advies is om minimaal meer dan de helft van je budget te reserveren voor exacte zoekopdrachten inclusief Google Shopping en een klein gedeelte zeg 10-25% voor je brede zoekopdrachten inclusief DSA campagnes.

Disclaimer hierbij: dit advies is puur op basis van mijn eigen ervaring als Google Ads consultant.

Je zal je wellicht afvragen: waarom 10-20% investeren in brede zoekopdrachten? Deze ingetypte brede zoekopdrachten geven je informatie om kansrijke zoekwoorden toe te voegen of  irrelevante zoekwoorden uit te sluiten.

Je wilt ten slotte met je Google Ads campagnes een groeidoelstelling realiseren:

Afsluitende tip

Bovenstaand voorbeeld zijn gericht op alle type campagnes. Voor een webshop is het natuurlijk geen overbodige luxe om onderscheid te maken tussen reguliere zoekadvertenties en DSA/Google Shopping campagnes. Welk % van je budget dien je nu te reserveren voor je DSA/Google Shopping campagnes?

Dit aangepaste rapport is gericht op de resultaten per zoektype van je Google Shopping campagne. Maak hier gebruik van!

Heb je aanvullende vragen over de praktische toepasbaarheid van de KPI zoektype om de kwaliteit van je targeting te bepalen?

Mail mij gerust je vraag: gerard@digitalanalisten.nl


Reageren is niet mogelijk.