Basisbeginselen berekende statistieken

Berekende statistieken vind je binnen Google Analytics onder beheerder > weergave.

Je hebt de beschikking over maximaal 5 berekende statistieken per weergave. Kies dus de berekende statistieken gericht op je belangrijkste KPI’s.

Nu klik je op nieuwe berekende statistiek om deze in te stellen:

visual berekende statistieken

  • Je vult een herkenbare naam in. Bijvoorbeeld: % bezoeken zonder bounce;
  • Google Analytics vult automatisch de externe naam in;
  • Je kiest voor het opmaaktype. Je hebt hierbij de keuze tussen zwevend (statistieken met decimalen)/geheel getal/valuta in decimalen/tijd en percentage. In dit geval kiezen we voor percentage.
  • Nu gaan we de formule invullen. Wanneer je een statistiek typt, ┬áselecteer je de gewenste suggestie. Het werkt eigenlijk net als de formule-optie binnen Excel.Je kunt gebruik maken van plussen/minnen/vermenigvuldigen/delen. Daarnaast kun je gebruik maken van haakjes om prioriteit te geven aan een gedeelte van de formule.

visual formule berekende statistieken

Praktijkvoorbeelden van berekende statistieken

  1. % bezoekers zonder bounce;Je kiest hierbij voor het opmaaktype percentage.Vervolgens toets je bovenstaande formule in ({{sessies}}-{{bounces}})/{{sessies}}. Nu kun je deze berekende statistiek selecteren in een aangepast rapport:

visual bezoeken zonder bounce

Opvallend in dit voorbeeld is het verschil in % bezoeken zonder bounce tussen SEO (organic) en verwijzende sites. (referral)

2. % Navigerende bezoekers.
Hiermee kun je de bezoekers gaan bepalen die van het ene naar het andere site onderdeel navigeren. Je kiest hierbij voor het opmaaktype percentage en onderstaande formule:

({{Unieke paginaweergaves}}-{{instappunten}})/{{unieke paginaweergaves}}

visual navigerende bezoekers

voorbeeld navigerende bezoekers

Opvallend hierbij is de lagere paginawaarde vanuit de paginagroepen over ons en referenties, terwijl meer dan 80% van de bezoekers die dit site onderdeel bekijken navigeren naar deze pagina vanuit een ander site onderdeel.

 

 

3. % klikken op CTA knoppen

De formule voor deze berekende statistiek is als volgt:

{{Doorkliks naar formulier}}/{{sessies}}

Oftewel: Welk % van de bezoekers klikken nu daadwerkelijk op je call-to-action knop?

berekende statistiek CTA knop

Disclaimer: de klikken op de CTA knop dien je als micro-doel in te stellen.

klikken op CTA knop

Opvallend hierbij is het lage % klikken op de CTA brochure knop vanuit direct verkeer t.o.v. SEO en AdWords.

 

 

4. Conversie van je formulieren

Met deze berekende statistiek kun je bepalen welk % van de bezoekers je formulier ook daadwerkelijk invullen.

Allereerst dien je alle stappen van de conversie als doel toe te voegen. In deze Google Analytics tip leg ik uit hoe je micro-KPI’s als doel instelt.

De formule voor deze berekende statistiek is vervolgens:

{{Download brochure}}/{{doorklik naar brochure formulier}}

formule conversie brochure formulier

conversie brochure formulier

Opvallend hierbij is het lagere conversiepercentage vanuit direct verkeer t.o.v. SEO en AdWords.

 

 


Reageren is niet mogelijk.