Cohort analyse is een nieuw standaard rapport in Google Analytics (in bèta).

Er was al een segment datum van 1ste bezoek beschikbaar. De mogelijkheden van dit segment zijn echter vrij beperkt.

Daarom adviseer ik om gebruik te maken van het rapport cohort analyse.  Dit zijn segmenten  op basis van tijd.

Zo kun je namelijk de loyaliteit van je bezoekers per dag/week/maand gaan bepalen.

Dat is zeer praktisch voor bijvoorbeeld je e-mail of Display campagnes. Want niet iedere e-mail of Display campagne is gericht op een macro-conversie zoals een bestelling of offerte aanvraag, maar eerder oriënterend.

Hoe werkt deze cohort analyse?

Dit rapport vind je binnen Google Analytics onder rapportage >  doelgroep > cohort analyse.

Vervolgens kun je kiezen voor 4 opties:

opties cohort analyse

Deze ga ik kort met je doorlopen:

  1. Cohorttype: tot nog toe heb je slechts de keuze voor 1 cohort type. Je kunt de bezoekers slechts segmenteren op basis van hun 1ste bezoek. (acquisitiedatum)Mogelijk gaat Google Analytics enkele keuze-opties toevoegen: datum van 1ste aankoop/datum van 1ste inlog.
  2. Cohortgrootte: Welke grootte wil je voor je cohort gaan gebruiken? Dag/week of op maandbasis?
  3. Je kunt verschillende statistieken op je cohort gaan toepassen. Voorbeelden hiervan zijn: gebruikersloyaliteit (staat standaard aangevinkt) of conversiegerichte statistieken zoals behaalde doelen of transacties.Helaas kun je (nog) geen keuze maken voor een macro – of micro doel.
  4. Periode: op basis van de gekozen cohortgrootte kun je een keuze maken tussen het aantal dagen/weken/maanden waarop je het cohort wilt gaan toepassen. Je kunt maximaal 3 maanden (12 weken) terugkijken.

Hoe ziet een cohort eruit?

Nu gaan we een cohort toepassen op de praktijk. Ik wil namelijk de bezoekers loyaliteit van mijn e-mail lijsten gaan bepalen in de afgelopen 3 maanden.

  • Ik kies  als periode voor de afgelopen 3 maanden;
  • Vervolgens kies ik als statistiek voor bezoekers loyaliteit.
  • Tot slot stel ik segmenten in voor mijn e-mail campagnes:

segment e-mail campagnes

Nu krijg je deze lijngrafiek te zien:

voorbeeld cohort

Hieruit kun je concluderen dat de e-mail cursus een hogere bezoek loyaliteit heeft dan de overige lijsten.

Voor welke situaties dien je nog meer cohorten toe te passen?

  • Om de loyaliteit van bepaalde landingspagina’s te bepalen; (homepage vs. campagne pagina)
  • De werkelijke impact van een Display (bannering) campagne. Keren deze bezoekers überhaupt terug op je site?
  • Na hoeveel dagen een nieuwsbrief-inschrijver weer op je site actief is of een bestelling plaatst.(kortingsactie)

Kortom: met het rapport cohort analyse kun je de loyaliteit van verschillende type bezoekers op de site gaan bepalen.

 


Reageren is niet mogelijk.