In een actiegericht dashboard dien je naast je macro-doelen (bestellingen/offerte aanvragen) ook micro-doelen te plaatsen. Zo krijg je namelijk een volledig beeld over je site resultaten. In deze Google Analytics tip laat ik 2 dashboards aan je zien gericht op micro-doelen. Welke micro-doelen zijn praktisch om te gebruiken?

  • Producttoevoegingen aan de winkelwagen of doorkliks naar een offerte formulier;
  • Aangemaakte accounts of inschrijvingen voor je nieuwsbrief;
  • Klikken op een belangrijke call-to-action, bijvoorbeeld de promotie-banner op de homepage;
  • Bekeken video’s of het invullen van een prijsindicatie.

Voor E-commerce

Onderstaand dashboard is gericht op micro-doelen voor een webshop:

Enkele tips voor de implementatie van dit dashboard:

  • Alle stappen in de winkelwagen – en check-out dien je als doel in te stellen op basis van een bestemmings-URL:

doel in winkelwagen

  • De productverwijderingen dien je als gebeurtenis in te stellen bijvoorbeeld via Google Tagmanager.
  • De klanten met/zonder account heb ik via een aangepaste dimensie ge├»mplementeerd. Dit kun je ook als gebeurtenis via Google Tagmanager instellen.
  • CTA snel bestellen kun je ook via Google Tagmanager implementeren als gebeurtenis.

In deze Google Analytics tip leg ik uit hoe je bovenstaande gebeurtenissen via Google Tagmanager kunt instellen.

Wat kun je concreet met dit dashboard?

  1. De afhakers in de conversie stappen winkelwagen – en checkout (afrekenen) per maand bepalen. Je ziet in bovenstaand voorbeeld dat meer dan de helft van de bezoekers binnen de stap afrekenen afhaken.
  2. De impact van klanten met/zonder account op de conversie bepalen. In dit voorbeeld hebben klanten met een account meer impact op de conversie dan klanten zonder een account.Het is dus aan te raden om het voor gebruikers aantrekkelijk te maken een account te openen binnen jouw webshop.Bijvoorbeeld door wensenlijstjes aan te bieden of om de gebruikers hun zoektocht naar het juiste product te laten bewaren in hun account.

Via deze link kun je gebruik maken van dit dashboard.

Voor Leadgeneratie websites

Onderstaand dashboard is gericht op micro-doelen voor een leadgeneratie website:

voorbeeld dashboard micro doelen leadgenearatie

Enkele tips voor de implementatie van dit dashboard:

  • De doorkliks naar de formulieren + aanvragen kun je instellen via een doel op basis van een bestemmings-URL;

voorbeeld bestemmings URL

  • Klikken oplossingen homepage is een belangrijke call-to-action voor deze website. In deze Google Analytics tip leg ik uit hoe je een call-to-action als gebeurtenis instelt.

Wat kun je concreet met dit dashboard?

  • De conversie van je aanvraag formulieren bepalen. Je ziet in bovenstaand voorbeeld dat de conversie van het whitepaper aanvraag formulier hoger is dan het contact – en brochure aanvraag formulier.
  • De conversie van je call-to-action op de homepage bepalen. Je ziet in bovenstaand voorbeeld dat 28% van de bezoekers op de homepage klikken op de call-to-action oplossingen. (23/81)

Via deze link kun je bovenstaand dashboard voor je eigen site statistieken gaan gebruiken.

 


Reageren is niet mogelijk.