De meldingen van Google Analytics vind je helemaal rechts bovenin je scherm:
Ik ga in deze tip 5 meldingen aan je laten zien + uitleggen hoe je het probleem dat Google Analytics aangeeft dient op te lossen:
-
Google Analytics meet geen conversies meer voor een bepaald doel;
Mijn advies is om dit doel te testen via Google Tagmanager (bij een gebeurtenis als doelconversie) of via de real-time rapporten van Google Analytics. Zo ben je verzekerd van een betrouwbare en volledige conversiemeting.
2. Je meet teveel URL’s in je account.
Google Analytics hanteert een maximum van het aantal URL’s dat je mag meten in Google Analytics. Dit zijn enkele miljoenen paginavertoningen.
Door gebruik te maken van parameters in je URL voor bijvoorbeeld filters in je webshop kun je het maximum van het aantal te meten URL’s bereiken.
Mijn advies is om binnen beheer > instellingen weergeven de parameters uit te sluiten, zoals Google adviseert:
Bovenstaande parameters achterhaal je via het rapport gedrag > site inhoud > alle pagina’s.
3. De Google Analytics code ontbreekt op enkele pagina’s.
Onderstaande weergave is een voorbeeld van dit probleem:
Met Google Tagassistant achterhaal je het probleem en adviseer ik je om de webbouwer het probleem te laten oplossen:
Je webbouwer dient in bovenstaand voorbeeld ervoor te zorgen dat Google Analytics een HTTP response kan achterhalen. Anders kan Google Analytics namelijk geen sessies of gebruikers registreren op een bepaalde pagina. Zo beschik je dus niet over betrouwbare en volledige gebruikers – en conversie data.
4. De URL van de landingspagina verwijdert de AdWords gclid parameters
Dit probleem kom ik heel vaak tegen bij adverteerders. Door een omleiding op de landingspagina meet Google Analytics geen sessies/gebruikers voor je AdWords campagne:
Mijn advies is om je webbouwer deze omleiding eruit te laten halen, zodat je over betrouwbare en volledige data beschikt over je lopende AdWords campagnes.
5. Onvolledige koppeling waarbij Google Analytics data meet van een ongekoppeld Google AdWords account
De oplossing voor dit probleem is vrij eenvoudig: koppel de AdWords accounts aan de daarbij horende Google Analytics weergave(en).