Gemiddelde leestijd 5 minuten

In eerdere tips heb ik je de praktische toepasbaarheid van Google Analytics dashboards laten zien.

In deze tip bespreek ik een must-have widget die ik je adviseer om te gaan gebruiken binnen je dashboards: staafdiagrammen.

Hiermee kun je namelijk meerdere dimensies combineren met één statistiek in je dashboards. Zo kun je bijvoorbeeld de conversie per maand vanuit je belangrijkste acquisitie kanalen gaan bepalen.

Hoe stel je staafdiagrammen in?

Binnen je dashboard maak je een widget aan en kies je voor staaf helemaal aan de rechterkant:

afbeelding staafdiagram

Het grote voordeel van een staafdiagram is dat je 2 dimensies kunt combineren met 1 statistiek, bijvoorbeeld type verkeer en maand van het jaar met je gebruikers.

Gegroepeerd op is je primaire dimensie. Deze koppel je aan de gekozen statistiek. Vervolgens is het optioneel om een secundaire dimensie te integreren binnen je primaire dimensie. In dit geval zijn dit type verkeer en maand van het jaar.

Daarnaast kun je de visuele weergave instellen op basis van jouw wensen. In dit voorbeeld heb ik gekozen voor een verticale staafdiagram, maar je kunt ook kiezen voor een horizontale staafdiagram. (horizontale versie)

Voor de maximale weergave heb ik gekozen voor 5 staven, maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor meer dan 5 staven. Mijn ervaring is wel dat staafdiagrammen met meer dan 5 staven moeilijk leesbaar zijn. Daarom adviseer ik je om maximaal 5 staven te gebruiken.

Daarnaast kun je kiezen voor rasterlijnen (met cijfers) of zonder rasterlijnen. In dit geval heb ik gekozen voor 4 rasterlijnen.

 

Praktijkvoorbeelden staafdiagram

 

Acquisitie

Allereerst wil je natuurlijk het gebruikersvolume per acquisitie kanaal kunnen bepalen. Zo krijg je antwoord op de volgende vraag: welke acquisitie kanalen zijn verantwoordelijk voor de meeste gebruikers? En is het gebruikersvolume vanuit je belangrijkste acquisitie kanalen gestegen of gedaald in het afgelopen kwartaal?

afbeelding acquisitie dashboard staafdiagram

Gedrag

Daarnaast wil je ook een staafdiagram gebruiken gericht op het gebruikersgedrag binnen je website. Zo krijg je antwoord op de volgende vraag: welke acquisitie kanalen zijn verantwoordelijk voor de meest betrokken gebruikers? Zijn de meest betrokken gebruikers gestegen/gedaald in het afgelopen kwartaal voor de belangrijkste acquisitie kanalen?

afbeelding betrokken gebruikers staafdiagram

Eindresultaten

Tot slot wil je ook een staafdiagram gebruiken voor je belangrijkste macro-doel. In mijn geval zijn dit de bekeken handleidingen op mijn blog:

afbeelding handleidingen staafdiagram

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaand dashboard. Je dient alleen onder statistiek je eigen doelen in te stellen i.p.v. bovenstaande doelen.

Afsluitende tips

Je hebt kunnen zien dat het instellen van een staafdiagram vrij eenvoudig is. Maar welke staafdiagrammen zijn nu praktisch om te gebruiken?

  • Gebruikers en conversie volume voor je belangrijkste acquisitie kanalen > AdWords en SEO. Hierbij adviseer ik je om je belangrijkste KPI’s als doel te gebruiken.
  • De unieke paginaweergaven en paginawaarde voor je belangrijkste site onderdelen. Hierbij adviseer ik om inhoudsgroepen in te stellen voor je belangrijkste site onderdelen.
  • De conversie ontwikkeling van je belangrijkste macro – en micro doelen. In deze blog leg ik uit hoe je doelen kunt gebruiken gericht op iedere conversie fase.

Succes met het gebruik van staafdiagrammen binnen jouw dashboard!

Heb je aanvullende vragen over het toepassen van staafdiagrammen binnen dashboards? Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

 


Reageren is niet mogelijk.