Conversie resultaten per kwartaal

Google Analytics geeft standaard de website resultaten over de laatste 30 dagen weer. Dat is een prima startpunt. Je wilt echter ook de resultaten per kwartaal kunnen monitoren. Dit kun je doen met het rapport conversie per kwartaal. Je kunt hiervoor dit aangepaste rapport gebruiken.

Je wilt bijvoorbeeld antwoord krijgen op onderstaande vragen:

  1. Wat is de conversieontwikkeling per maand in een bepaald kwartaal?
  2. Welke kanalen hebben hieraan een bijdrage geleverd?
  3. Wat is de conversieontwikkeling via desktop/mobiel en tablet apparaten?
  4. Wat is de conversieontwikkeling per (betaalde) campagne? Welke campagnes hebben een bijdrage geleverd aan de conversie?

Conversie ontwikkeling in de loop van de maanden

Allereerst wil je natuurlijk de conversie in een bepaald kwartaal kunnen bepalen. Ik heb in dit geval ervoor gekozen om de conversie in het 2de kwartaal te bekijken:

conversieontwikkeling q2

Vervolgens wil je deze conversie ontwikkeling per kanaal kunnen bekijken. Je klikt in dit geval op de maand juni (06). Nu krijg je de type kanalen te zien. Zo kun je achterhalen welke kanalen hebben bijgedragen aan de hogere waarde per bezoek? (sessiedoel)

visual conversie per kanaal

Conversie per apparaat

Naast de conversie per type kanaal wil je ook de conversie ontwikkeling via desktop/mobiel en tablet kunnen monitoren.

Mijn advies is om hiervoor onderstaande platte tabel te gebruiken (2de tabblad):

visual resultaten per apparaat

Conversie per campagne

Tot slot wil je ook de conversie per campagne kunnen bepalen: Welke campagnes hebben een bijdrage geleverd aan de conversie?

Je klikt hierbij bijvoorbeeld op juni (06) (3de tabblad) en op Social:

visual campagnes

Welke informatie achterhaal je met dit aangepaste rapport?

  • Hoe de conversie zich ontwikkelt per maand in een bepaald kwartaal;
  • Welke kanalen impact hebben gehad op deze conversieontwikkeling;
  • Hoe de conversie zich ontwikkelt per apparaat;
  • Welke specifieke campagnes hebben bijgedragen aan deze conversie ontwikkeling.

Een laatste tip tot slot: maak van dit aangepaste rapport een snelkoppeling! Zo kun je de verschillende kwartalen met elkaar gaan vergelijken:

visual snelkoppeling

 


Reageren is niet mogelijk.