1. AdWords conversie vanuit desktop/mobiel en tablet

Allereerst wil je het onderscheid kunnen maken tussen de conversie op de verschillende apparaten. Wat is het verschil in conversie vanuit desktop/mobiel en tablet?

Mijn advies is hierbij om aparte rapporten in te stellen voor zoekwoordgerichte en Display campagnes. Binnen dit verkenner rapport klik je op een specifieke campagne om de conversie per apparaat met elkaar te vergelijken:

visual conversie per device

Welke informatie achterhaal je hiermee?

  • Wat is het verschil in CTR (doorklikratio) vanuit de verschillende apparaten?
  • Wat is het verschil in bezoeken en conversie vanuit de verschillende apparaten?

Via deze link kun je gebruik maken van dit rapport

2. Zoekwoordrelevantie AdWords campagnes

Naast de zoekwoorden waarop je adverteert, biedt Google Analytics je de mogelijkheid om de ingetypte zoekwoorden door de AdWords gebruiker te achterhalen.

Oftewel: wat is de relevantie van de zoekwoorden waarop je adverteert voor de gebruiker?

visual zoekwoord relevantie_bewerkt

Welke informatie achterhaal je hiermee?

  • Wat is het bouncepercentage en conversie voor de werkelijke ingetypte zoekwoorden? Zitten er zoekwoorden tussen met een hoger of lager dan gemiddelde conversie?
  • Dien je de ingetypte zoekwoorden die (nog) niet in jouw campagne staan toe te voegen aan je campagne of juist uit te sluiten? Kijk hiervoor naar de zoektypen broad en phrase (breed en zinsdeel)

Via deze link kun je dit rapport gaan gebruiken

3. Body en longtail zoekwoorden

In bovenstaand zoekwoord relevantie rapport is geen onderscheid gemaakt tussen body (generieke) en longtail (specifieke) zoekwoorden. Mijn advies is om dit onderscheid wel te gaan maken.

Zo kun je namelijk de conversie van generieke en specifieke zoekwoorden gaan bepalen:

Body zoekwoorden

Longtail zoekwoorden

Welke informatie achterhaal je hiermee?

  • Wat is de verdeling qua klikken/bezoeken vanuit body en longtail zoekwoorden. Ligt de focus van de campagnes meer op generieke of longtail zoekwoorden?
  • Wat is de CTR (doorklikratio) vanuit body en longtail zoekwoorden?
  • Wat is de conversie vanuit body en longtail zoekwoorden?
  • Komen de ingetypte zoekopdrachten vanuit longtail zoekwoorden overeen met de informatie behoefte van de gebruiker? Om hierachter te komen dien je te kijken naar het tabblad landingspagina’s binnen bovenstaande rapporten!

Via deze link kun je gebruik maken van deze rapporten.

 

 


Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.