Mijn advies is om altijd micro-KPI’s naast de gebruikelijke macro-KPI’s in te stellen. Onderstaand is een voorbeeld hoe je de pop-up voor je nieuwsbrief-inschrijvingen als micro-KPI kunt gaan instellen:
- Implementeer je gebeurtenis via Google Tagmanager of laat dit hard-code door je webbouwer doen. In deze Google Analytics tip leg ik uit hoe je de pop-up voor je nieuwsbrief-inschrijvingen als gebeurtenis kunt instellen.
- Stel vervolgens deze gebeurtenis als doel in zoals in onderstaand voorbeeld. Het is belangrijk om een waarde te koppelen aan je micro-KPI. Zo kun je namelijk gebruik maken van de statistiek waarde per bezoek (waarde per sessiedoel):
De gebeurtenis categorie/actie/label kun je achterhalen via het rapport gedrag–gebeurtenissen–topgebeurtenissen.
- Mijn advies is om dit aangepaste rapport te gebruiken om het rendement van je nieuwsbrief-inschrijvingen te bepalen.
- Bonus tip: achterhaal via dit rapport op welke pagina de bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Deze informatie kun je gebruiken voor het opstellen van je nieuwsbrief-lijst en de content die je hierin communiceert.