Steeds meer websites/webshops gebruiken pop-ups/ins om gebruikers uit te nodigen zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Aangezien de URL van een pop-up/in hetzelfde blijft, dien je voor deze interactie een gebeurtenis in te stellen. Onderstaand is een voorbeeld van een pop-up om bezoekers uit te nodigen zich in te schrijven voor een nieuwsbrief:
Volg onderstaande stappen om deze aangepaste gebeurtenis in te stellen:
- Voeg onderstaande trigger in voor de kliks op jouw pop-up/in. Je kiest hierbij voor het triggertype klik, omdat de URL van deze pop-up ongewijzigd blijft. Vervolgens kies je onder activeren ingeschakeld voor click classes. Deze kun je achterhalen door het element van de pop-up te bekijken in de broncode:
- Nu kun je de gebeurtenis-tag voor jouw pop-up instellen. De gebeurteniscategorie dien je handmatig een beschrijvende naam te geven. Vervolgens stel je de gebeurtenisactie en label in. Page path is de pagina waar de bezoeker zich inschrijft voor de updates of nieuwsbrief. De click classes is de call-to-action knop van je pop-up.
De Niet-interactieftreffer dien je op waar te zetten, aangezien je deze gebeurtenis niet wil laten meetellen binnen de bounceberekening.
- Tot slot voeg je de zojuist aangemaakte trigger toe.
Afsluitende tip
Test binnen de foutoplosser van Google Tagmanager en/of de real-time rapporten van Google Analytics bovenstaande implementatie: