In deze Google Analytics tip laat ik je 2 rapporten zien die je kunt gebruiken voor het optimaliseren van je SEO campagnes:

  1. Het SEO basisrapport

    Binnen dit rapport gebruik je 3 tabbladen:

  • De SEO resultaten via desktop/mobiel en tablet.Hiermee kun je de impact van deze apparaten op de conversie gaan bepalen:

SEO resultaten per device

  • Vervolgens wil je ook de SEO zoekwoorden kunnen achterhalen:

zoekwoorden SEO

Bovenstaand voorbeeld is een magere afspiegeling van de werkelijkheid. Je kunt namelijk slechts 2% van de ingetypte zoekwoorden achterhalen.

Daarom adviseer ik om het rapport zoekopdrachten hier naast te leggen. Deze kun je vinden binnen het onderdeel zoekmachine optimalisatie. Disclaimer: je dient hiervoor de SEO tool search console te koppelen aan Google Analytics:

zoekopdrachten ga

Enkele tips bij het instellen van dit rapport:

  • Sluit irrelevante zoekopdrachten uit binnen dit rapport.
  • Maak onderscheid tussen branded en non-branded zoekopdrachten;
  • Stel een filter in voor de vertoningen > 100.

filter zoekopdrachten rapport

  • SEO landingspagina’s

Tot slot kun je ook de impact van de SEO landingspagina’s op de conversie gaan bepalen. Welke SEO landingspagina’s hebben een gemiddeld hogere/lagere paginawaarde?

SEO landingspagina's

Via deze link kun je dit rapport gebruiken voor het monitoren van je SEO resultaten.

  2. Rapport gericht op de interne zoekopdrachten

Helaas kun je slechts 2% van de SEO zoekopdrachten via Google Analytics achterhalen. Toch bestaat er een ander zoekwoordenrapport die je kunt gebruiken voor je SEO campagnes : de ingetypte zoekopdrachten binnen de zoekmachine op je eigen site.

Disclaimer: je dient eerst de interne zoekopdrachten te activeren via de instellingen voor rapportage weergave om van onderstaand rapport gebruik te kunnen maken:

visual interne zoekopdrachten

Via deze link kun je gebruik maken van dit aangepaste rapport.

Welke informatie achterhaal je met bovenstaande rapporten?

  • Het onderscheid in bezoeken en conversie tussen desktop/mobiel en tablet. ¬†Deze data kun je gebruiken bij het opzetten van landingspagina’s gericht op de mobiele en tablet gebruikers.
  • Via welke SEO zoekwoorden de bezoekers op je site terechtkomen. Zo kun je prioriteiten stellen bij het inrichten van je SEO landingspagina’s. Voor welke zoektermen dien je landingspagina’s in te richten?
  • Welke SEO landingspagina’s echt een impact hebben op de conversie. Dit is belangrijk om een content planning te maken voor de landingspagina’s die aandacht verdienen.
  • Welke zoekwoorden gebruiken de bezoekers op je eigen site. Zo krijg je input voor het schrijven van landingspagina’s gericht op de zoekwoorden die de gebruikers op je eigen site intypen.

 

 


Reageren is niet mogelijk.