Het instellen van micro-KPI’s is natuurlijk stap 1, maar vervolgens wil je er ook actiegerichte inzichten uit kunnen halen. Onderstaand mijn tips om actiegerichte inzichten te halen uit je nieuwsbrief-inschrijvingen via bijvoorbeeld een pop-up:

1. Allereerst wil je kunnen bepalen vanuit welke devices de bezoekers zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief:

visual inschrijvers per device

Op basis van bovenstaande data kun je concluderen dat de meerderheid van de bezoekers zich inschrijven via een desktop of laptop. Je kunt er dus voor kiezen om de meeste bezoekers te targeten via een desktop/laptop apparaat.

Via deze link kun je gebruik maken van dit rapport

2. Vervolgens wil je kunnen bepalen vanuit welke content de bezoeker zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief:

Op basis van bovenstaande informatie kun je geen uitspraak doen over welke type content uitnodigt om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. De nieuwsbrief-inschrijvingen zijn verdeeld over verschillende content.

Je kunt wel zeggen dat de gebruiker interesse heeft in de nieuwe integratie mogelijkheden van Universal Analytics en praktijkvoorbeelden van dashboards. Dit kun je meenemen bij de opzet van je content.

Via deze link kun je gebruik maken van dit rapport

3. Naast de inschrijvingen per device en pagina, wil je ook de waarde van deze nieuwsbrief-inschrijvers kunnen bepalen t.o.v. de bezoekers die zich niet inschrijven voor de nieuwsbrief:

 

Uit bovenstaand voorbeeld is het vooral opvallend dat 20% van de nieuwsbrief-inschrijvers een handleiding bekijken en 10% zich inschrijft voor de e-mail cursus.

Via deze link kun je gebruik maken van deze segmenten

4. Tot slot wil je ook een cohort kunnen instellen voor je nieuwsbrief-inschrijvers. Een cohort is een segment op basis van tijd.

Wat is eigenlijk het verschil in bezoekers-loyaliteit tussen nieuwsbrief-inschrijvers en bezoekers die zich niet hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief?

loyaliteit nieuwsbrief inschrijvers

In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat de bezoekersloyaliteit vanuit nieuwsbrief-inschrijvers lager is dan vanuit bezoekers die zich niet hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief. Dan kun je je afvragen of je er alles aan hebt gedaan om de nieuwsbrief-inschrijver terug te laten keren op jouw website.

Een laatste tip tot slot: gebruik het segment nieuwsbrief-inschrijvers voor je AdWords Remarketing campagne!

Remarketing lijst nieuwsbrief-inschrijvers


Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.