Gemiddelde leestijd 2 minuten

Met event tracking van Google Tagmanager meet je de kliks op je call-to-action knoppen. Onderstaand is een voorbeeld van call-to-action knoppen:

Via onderstaande stappen kun je deze call-to-action als gebeurtenis instellen via Google Tagmanager:

  • Klik allereerst op voorbeeld rechtsbovenin en bezoek je website om de klik kenmerken van je belangrijkste CTA knop te achterhalen.Vervolgens klik je aan de linkerkant op gtm.click of gtm.linkClick. Nu zie je aan de rechterkant de klik kenmerken:

 

  • Maak onderstaande trigger aan voor je call-to-action knoppen. Je kiest hierbij voor het trigger type klik op alle elementen (gtm.click) of alle links. (gtm.linkClick)

Indien je kiest voor alle links dien je ook deze trigger inschakelen in te vullen. Ik kies in dit geval voor alle pagina’s:

  • Vervolgens kies je voor de trigger wordt geactiveerd door. Deze hebben we achterhaald via de voorbeeldweergave van Google Tagmanager:

 

  • Nu gaan we de daadwerkelijke tag instellen. De gebeurtenis categorie kun je handmatig invullen.

Vervolgens kies je onder gebeurtenis actie en label voor respectievelijk page path en click url.

Pagepath is de pagina waarop de gebeurtenis plaatsvindt en de click-url is de pagina waar de bezoeker op terechtkomt, nadat deze op de call-to-action knop heeft geklikt.

 

  • Ten slotte kies je voor de zojuist ingestelde trigger:

Tip: klik op voorbeeld rechtsbovenin om de voorbeeldweergave te bekijken. Vervolgens klik je op je CTA-knop. Nu zie je jouw tag staan onder tags fired on page:

Gefeliciteerd met het instellen van deze gebeurtenis!

Heb je aanvullende vragen over het instellen van gebeurtenissen via Google Tagmanager?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl


Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.