Gemiddelde leestijd 4 minuten

Sinds enkele weken is het mogelijk om gebruik te maken van het Google Analytics demo-account.

Met dit demo-account kun je oefenen met Google Analytics zonder technische implementatie. Dit heeft het Google Analytics team namelijk al voor je gedaan.

Ik bespreek in deze tip 3 onderdelen, die ik je adviseer om mee te gaan oefenen:

  1. Actiegerichte doelen

Google Analytics heeft in dit demo-account al doelen voor je ingericht. Je hoeft deze doelen alleen nog toe te voegen binnen je aangepaste dashboard/rapport.

Je krijgt zo antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is de conversie van mijn check-out of aanvraagformulier?
  • Hoeveel betrokken gebruikers zijn er actief op de site?
  • Hoeveel gebruikers hebben een account aangemaakt?

afbeelding checkout

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaand aangepast rapport

 2. Kanaalgroepen

Google Analytics heeft in dit demo-account AdWords kanaalgroepen voor je ingericht. Met deze kanaalgroepen krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Hoeveel gebruikers zijn afkomstig vanuit de branded – en non-branded campagnes? (Generic Paid Search)
  • Hoeveel pagina’s bekijken deze AdWords gebruikers tijdens één bezoek?
  • Wat is de conversie vanuit AdWords branded – en non-branded campagnes?

Ga hiervoor naar acquisitie > alle verkeer > kanalen > kies onder primaire dimensie voor with brand & generic paid search:

 

 

3. Inhoudsgroepen

Naast kanaalgroepen (acquisitie kanalen) wil je ook het gedrag per site onderdeel kunnen bepalen.

Daarom heeft Google Analytics inhoudsgroepen voor je ingesteld.  Deze inhoudsgroepen vind je onder Gedrag > site-inhoud > alle pagina’s > kies onder primaire dimensie voor één van de inhoudsgroepen. Ik kies in dit geval voor Product Categories.

Zo krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Welke site onderdelen bezoeken de meeste gebruikers?
  • Wat is de gemiddelde bezoekduur per gebruiker binnen de verschillende site onderdelen?
  • Wat is de conversiewaarde vanuit de belangrijkste site onderdelen?

afbeelding inhoudsgroepen

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaand rapport.

Afsluitende tips

Ik hoop dat dit demo-account je helpt om actiegerichte inzichten te halen uit je eigen Google Analytics account. Tot slot deel ik met je enkele tips om hiermee goed van start te gaan:

  • Zet vóórdat je gaat oefenen met het Google Analytics demo-account, de vragen op papier waarop je antwoord wilt krijgen.
  • Gebruik naast de besproken doelen ook de berekende statistieken uit het demo-account. Checkout – to- purchase rate en Avg. user duration zijn voorbeelden van dergelijke berekende statistieken.
  • Gebruik de opzet van de kanaal – en inhoudsgroepen om deze te gebruiken voor je eigen Google Analytics account.

Heb je aanvullende vragen over het oefenen met het Google Analytics demo account?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

 


Reageren is niet mogelijk.