Wat zijn praktische micro-doelen?

 

Allereerst dien je de micro-doelen te bepalen die impact hebben op je conversie. Bijvoorbeeld:

  1. Alle stappen in je winkelwagen – en check-out. Voor een leadgeneratie website zijn dit de doorklikken naar je aanvraag formulieren.
  2. De interactie met je video’s op de site. Zo kun je bepalen welk % van de bezoekers meer dan de helft van je video’s bekijken.
  3. De bekeken whitepapers/handleidingen op je site. Zo kun je de impact van deze bekeken whitepapers op het aantal aanvragen gaan bepalen.
  4. Belangrijke site functionaliteiten op de site. Bijvoorbeeld een belangrijke call-to-action op de homepage.

 

Hoe stel je micro-doelen in?

Er zijn 2 methoden om micro-doelen in te stellen:

  1. Via de doel-instellingen zoals in onderstaande weergave;

micro doel instellingen

Ik heb hierbij gekozen voor het doeltype gebeurtenis en de gebeurteniscategorie CTA download brochure (doorklikken naar het brochure formulier).

Deze naamgeving kun je achterhalen via het standaard rapport gedrag > topgebeurtenissen.

Disclaimer: je hebt slechts de beschikking over maximaal 20 in te stellen doelen.

2. Je kunt ook een micro-doel instellen als aangepaste statistiek;

In deze Google Analytics tip leg ik uit hoe je dit instelt.

Het voordeel van deze methode is, dat je meer micro-doelen kunt instellen. Je bent namelijk niet meer gebonden aan het maximum van 20 in te stellen doelen.

Je hebt namelijk nu ook 20 in te stellen aangepaste statistieken tot je beschikking.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van ingestelde micro-doelen als aangepaste statistiek:

scrolldiepte aangepaste statistiek

Micro-doelen in de praktijk

Micro-doelen voor een webshop

Een webshop wil het aantal afhakers in de winkelwagen kunnen bepalen. Via onderstaande weergave met micro-doelen kun je de afhakers per stap in het bestelproces gaan bepalen:

winkelwagen verlaters

In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat slechts 6,85% hun product toevoegen aan de winkelwagen, terwijl meer dan de helft van de bezoekers in de winkelwagen converteren.

Daarnaast zie je ook grote verschillen tussen E-mail en AdWords non-branded qua % producttoevoegingen aan de winkelwagen en winkelwagen conversie.

Micro-doelen voor een leadgeneratie website

Ook voor een leadgeneratie website kun je een dergelijke analyse uitvoeren door alle stappen binnen het aanvraag proces als doel of aangepaste statistiek in te stellen:

voorbeeld micro doelen leadgeneratie

Zo achterhaal je dat in dit geval het % klikken CTA brochure significant lager is vanuit direct verkeer dan AdWords en SEO. Daarnaast is de conversie op het brochure formulier significant lager vanuit direct verkeer dan AdWords en SEO.

Site functionaliteiten

Je kunt natuurlijk ook interacties op je site gaan meten zoals een call-to-action op de homepage:

klikken functionaliteiten homepage

Zo kun je het rendement van deze call-to-action gaan bepalen.

Afsluitende tips

  • Zet eerst de micro-doelen op papier die impact hebben op je conversie;
  • Stel vervolgens micro-doelen in via de doel-instellingen of als aangepaste statistiek.
  • Stel ten slotte aangepaste rapporten in, zodat je actiegerichte inzichten hieruit kunt halen.

Volgende week laat ik je een dashboard zien gericht op de micro-doelen!


Reageren is niet mogelijk.