Gemiddelde leestijd 4 minuten

Met event tracking meet je de gebeurtenissen op je website. Mijn advies is om alleen de belangrijkste gebeurtenissen in Google Analytics te meten die ook echt impact hebben op je conversie.

Welke gebeurtenissen zijn praktisch om te gebruiken? Dit kun je alleen zelf bepalen.  Dit is namelijk afhankelijk van het type gebeurtenissen die plaatsvinden op je website. Onderstaand enkele gebeurtenissen die ik regelmatig in de praktijk tegenkom:

  • De klikken op je CTA knoppen > bijvoorbeeld een bestel of offerte knop.
  • Bekeken recensies/klantcases;
  • Bekeken video’s;
  • Bekeken handleidingen/whitepapers;
  • Nieuwsbrief-inschrijvingen.

In deze tip laat ik je 3 gebeurtenissen zien, die ik je adviseer om te gebruiken.

Ik ga niet in op de technische implementatie van deze gebeurtenissen. Mijn advies is om deze tip te gebruiken voor de implementatie van de gebeurtenissen op jouw site.

De klikken op je CTA knoppen

Allereerst wil je natuurlijk weten hoeveel gebruikers klikken op je call-to-action knoppen.

Een voorbeeld hiervan zijn de doorkliks naar je aanvraag formulieren. Deze vind je terug onder gedrag > gebeurtenissen > topgebeurtenissen

afbeelding-event-knoppen

Vervolgens adviseer ik je om deze gebeurtenissen als doel in te stellen. Zo kun je namelijk het succes van je aanvraagformulieren gaan bepalen:

afbeelding-conversie-aanvraagformulieren

 

Nieuwsbrief-inschrijvingen

E-mail is voor bijna iedere website een belangrijk acquisitie kanaal. Daarom adviseer ik je om het nieuwsbrief-formulier/pop-up als gebeurtenis in te stellen:

afbeelding-event-nieuwsbrief

Vervolgens adviseer ik je om de nieuwsbrief-inschrijvingen als doel in te stellen. Zo kun je de nieuwsbrief-inschrijvingen per maand gaan bepalen:

afbeelding-nieuwsbrief-abonnees-per-maand

 

Bekeken recensies/klantcases

Sociale bewijskracht is voor iedere website belangrijk om de conversie naar een hoger niveau te tillen.

Daarom adviseer ik je om de bekeken recensies/klantcases als gebeurtenis in te stellen. Vervolgens adviseer ik je om de impact van de bekeken recensies op de conversie te bepalen via onderstaand segment:

afbeelding-bekeken-reviews

Dit segment kun je vervolgens toepassen op je conversie statistieken:

afbeelding-impact-bekeken-reviews-op-conversie

Afsluitende tips

In deze tip heb ik je 3 typen gebeurtenissen laten zien. Tot slot wil ik je nog enkele tips meegeven, zodat je actiegerichte inzichten haalt uit je eigen gebeurtenissen:

  • Meet niet alle gebeurtenissen op je site, maar alleen de gebeurtenissen die echt impact hebben op je conversie. Mijn advies is om te starten met 3-4 gebeurtenissen.
  • Stel je meest belangrijke gebeurtenissen in als doel. Je wilt namelijk de ontwikkeling per maand kunnen bepalen.
  • Bepaal de impact van je gebeurtenissen op de conversie. Wat is de impact van je bekeken recensies/klantcases op de eindresultaten?

Heb je aanvullende vragen over het gebruik van gebeurtenissen in Google Analytics?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl


Reageren is niet mogelijk.