In deze Google Analytics tip leg ik stap-voor-stap uit hoe je de geopende mails in Google Analytics importeert.

Het kopppelen van het user-id aan het gedrag van je e-mail abonnees

Naast de geopende mails wil je ook het individuele gebruikersgedrag op de site achterhalen. Ik ga je laten zien hoe je dit voor elkaar krijgt. Volg onderstaand stappenplan om dit met Google Tagmanager te implementeren:

  1. Vink onderstaande functionaliteit in MailChimp aan om het user-id te koppelen aan je gedeelde URL’s binnen je mailing . Ook in andere e-mail systemen zijn dergelijke functionaliteiten beschikbaar:

Onderstaande weergave is een voorbeeld van een dergelijke URL:

 

weergave mc id

  2. Implementatie via Google Tagmanager

Vervolgens dien je het user-id te bewaren over meerdere paginaweergaven. In dit geval is de variabele voor het user id: mc_eid.

Deze dien je in te stellen binnen onderstaande variabele:

Deze variabele achterhaal je via variabele > nieuw > URL en het componenttype Zoekopdracht.

De querycode mc_eid is de parameter voor het user id van je e-mail abonnees.

Tot slot ga je de reguliere Google Analytics tag aanpassen:

veldnaam user id

Je voegt het veldnaam userId toe met de ingestelde variabele User id.

Daarnaast wil je de user-id’s in Google Analytics implementeren. Om dit voor elkaar te krijgen stellen we een aangepaste dimensie in. Deze vind je onder beheerder > property > aangepaste definities > aangepaste dimensies:

user id dimensie

 

Ik heb hierbij gekozen voor het bereik gebruiker, omdat ik individueel gebruikersgedrag per abonnee wil achterhalen.

Onthoud hierbij het indexnummer. Deze heb je nodig om de aangepaste dimensie te activeren via Google Tagmanager:

GTM custom dimension

Ik heb hierbij gekozen voor het indexnummer 2 + de ingestelde variabele User id.

3. Implementatie controleren

Zowel in Google Tagmanager als Google Analtyics kun je jouw implementatie controleren:

In Google Tagmanager klik je op publiceren >  voorbeeld voor jouw kwaliteitscontrole:

Nu zie je onder pageview > variabele een User id staan, wanneer je klikt vanuit een mailing:

voorbeeld user id gtm

Ik adviseer om dit aangepaste rapport in Google Analytics te gebruiken. Zo kun je namelijk de conversie per e-mail abonnee gaan bepalen:

voorbeeld user id ga

   4. Optioneel: instellen user id weergave

Je hebt nu het user-id gekoppeld aan het gebruikersgedrag.

Naast gebruikersgedrag wil je ook het gedrag over de apparaten/browsers heen kunnen bepalen. Dit kan met een user-id weergave.

In deze Google Analytics tip leg ik uit hoe je een user-id weergave instelt.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van het rapport verschillende apparatenapparaatpaden:

apparaatpaden

Het grote voordeel van een user-id weergave is dat je puur alleen de gebruikers interactie vanuit e-mail kunt monitoren.

Disclaimer voor een user-id weergave: wanneer Google Analytics geen user-id registreert, komt er geen data binnen via de user-id weergave. In je reguliere weergave zal je deze data wel kunnen achterhalen.

Dit was de implementatie van het e-mail user-id aan het gebruikersgedrag per abonnee.  In de volgende Google Analytics tip zal ik je praktijkvoorbeelden laten zien over welke actiegerichte inzichten je met deze geavanceerde implementatie kunt achterhalen.


Reageren is niet mogelijk.