Implementatie meting JavaScript foutmeldingen

Via Google Tagmanager kun je vrij eenvoudig een meting instellen voor de JavaScript foutmeldingen op de site. Volg onderstaand stappenplan om deze meting in te stellen:

  1. Variabelen JavaScript foutmeldingen

    Allereerst gaan we onderstaande variabelen gericht op de JavaScript foutmeldingen aanvinken. Met deze variabelen gaan we een meting instellen voor de JavaScript foutmeldingen.

Je klikt op variabelen aan de linkerkant en op configureren. Vervolgens vink je alle variabelen aan onder fouten:

 

afbeelding-variabelen-js-foutmeldingen

2. Tag instellen gericht op de JavaScript foutmeldingen:

 

afbeelding-js-foutmeldingen-nieuw

Ik heb het volgende ingesteld binnen bovenstaande tag:

  • Het trackingtype gebeurtenis;
  • Handmatig heb ik de gebeurteniscategorie JS foutmeldingen getyped;
  • Vervolgens kies ik onder gebeurtenisactie met de plus functie aan de rechterkant voor de variabele Error Message. Hiermee kun je het type foutmelding achterhalen.
  • Tot slot kies ik onder gebeurtenislabel voor de variabelen Error Line: Error URL. Error Line geeft aan waar de foutmelding plaatsvindt op de pagina en Error URL is de URL van de JavaScript foutmelding.

Tip: zet de niet-interactietreffer op Waar. Je wilt deze meting namelijk niet laten meetellen binnen je bounceberekening.

 

3. Aangepaste statistiek JS foutmelding

Naast bovenstaande implementatie, adviseer ik je om ook een aangepaste statistiek in te stellen voor de JavaScript foutmeldingen. Zo kun je namelijk deze toepassen op zowel acquisitie (campagnes) als gedragsrapporten. (content)

Allereerst maak je een aangepaste statistiek aan via property > aangepaste definities > aangepaste statistieken:

afbeelding aangepaste statistiek JS foutmeldingen

Je kiest hierbij voor het bereik hit en opmaaktype  geheel getal. De JavaScript foutmelding is namelijk een interactie (hit) binnen de site.

Bovenstaande aangepaste statistiek heeft indexnummer 1. Deze voegen we toe aan de zojuist ingestelde tag voor JS foutmeldingen onder meer instellingen > aangepaste statistieken:

 

afbeelding-aangepaste-statistiek-js-foutmeldingen

Statistiek = 1 wil zeggen dat je deze meting slechts 1x laat meten.

 

4. Trigger voor je JS foutmeldingen

De tag is ingesteld. Om de tag te activeren op de site dienen we een trigger in te stellen. Waar wil je deze meting instellen? Op alle pagina’s of alleen de winkelwagen – en check-out?

Ik kies voor fout met JavaScript >  alle JavaScript-fouten:

afbeelding-trigger-js-foutmeldingen

 

5. Dashboard JS foutmeldingen

Dit was de implementatie. Nu ben je er natuurlijk nog niet. Want je wilt de data kunnen vertalen naar concrete informatie. Met onderstaand dashboard kun je de context gaan leggen met de JavaScript foutmeldingen op je site:

 

Wat kun je met bovenstaande informatie?

  • Je kunt het aantal foutmeldingen per week/maand gaan bepalen.
  • Je ziet op welke pagina’s de meeste foutmeldingen plaatsvinden.
  • De type foutmeldingen (gebeurtenisactie) kun je doorsturen naar je webbouwer, zodat deze de foutmeldingen kan verhelpen.
  • Daarnaast adviseer ik je om de Error-URL (gebeurtenislabel) aan deze mail toe te voegen. Dit geeft de webbouwer net wat meer context om het probleem te verhelpen.

Via deze link kun je bovenstaand dashboard gaan toepassen binnen je eigen account.

Succes met het achterhalen van je JavaScript foutmeldingen!

Heb je vragen over bovenstaande tip? Neem gerust contact met me op!


Reageren is niet mogelijk.