Voordat je start met deze praktijkoefening, dien je de e-mail campagne statistieken te importeren in Google Analytics.

In deze tip leg ik stap-voor-stap uit hoe je deze campagne statistieken importeert binnen Google Analytics. Deze campagne statistieken zijn namelijk de basis voor deze praktijkoefening.

  1. Effectieve nieuwsbrief-inschrijvingen

    Allereerst gaan we zowel de nieuwsbrief inschrijvingen als afmeldingen als doel instellen. Indien je over een bedankpagina voor de inschrijvingen + pagina voor je afmeldingen beschikt, is dit vrij eenvoudig in te stellen als doel:

afbeelding afmeldingen

Vervolgens gebruik je dit aangepaste rapport om je effectieve nieuwsbrief-inschrijvingen te bepalen:

 

effectieve nieuwsbrief-inschrijvingen

Bovenstaand voorbeeld is een weergave voor de effectieve nieuwsbrief-inschrijvingen dit jaar. Nu aan jou om dit rapport toe te passen op je eigen site statistieken.

Hoeveel gebruikers hebben zich ingeschreven voor de nieuwsbrief via jouw website/webshop dit jaar? En niet onbelangrijk: hoeveel abonnees hebben zich afgemeld voor jouw nieuwsbrief?

Kortom: wat is de effectieve toename/afname van je nieuwsbrief-abonnees?

 2. De CTR vanuit je e-mail campagnes

Dit is misschien wel dé basis om de conversie van je e-mail campagnes te verbeteren. Hoeveel abonnees openen en klikken op de links in je mailings?

Hiervoor gaan we de statistieken vertoningen (afgeleverde mails) en klikken gebruiken in onderstaand aangepast rapport:

afbeelding ctr email

In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat de CTR iets is gestegen t.o.v. januari. (klikken/vertoningen)

Nu aan jou om dit rapport toe te passen op je eigen e-mail statistieken: is het doorklikratio vanuit je e-mail campagnes gestegen of gedaald?

Naast deze algemene e-mail statistieken, kun je natuurlijk ook de CTR per e-mail lijst/campagne gaan bepalen. Ik klik hiervoor op bron/medium ga-cursus / email:

afbeelding ctr email

Nu aan jou om dit op een belangrijke e-mail lijst/campagne toe te passen: wat is de ontwikkeling qua klikken/CTR voor deze e-mail lijst dit jaar?

 

  3. Conversiewaarde van je e-mail campagnes

Tot slot gaan we kijken naar de conversiewaarde van je e-mail campagnes. Om dit te kunnen bepalen dien je doelen + doelwaardes in te stellen.

Daarnaast dien je onderstaande berekende statistiek in te stellen binnen je hoofdweergave:

afbeelding berekende statistiek doelwaarde email

Kosten hebben betrekking op de acquisitie kosten voor het binnenhalen van de abonnees + de kosten voor het versturen van de mailings.

Vervolgens passen we deze berekende statistiek toe binnen onderstaand aangepast rapport:

afbeelding roi email

Je ziet dat mijn ROI is gedaald dit jaar, aangezien de kosten voor het binnenhalen van de abonnees + het versturen van de mailings zijn gestegen.

Nu aan jou om dit rapport toe te passen op je eigen e-mail campagnes: wat is de ROI van je eigen e-mail campagnes?

Vervolgens kun je natuurlijk ook de ROI per e-mail lijst/campagne gaan bepalen. Ik klik hiervoor op bron/medium ga-cursus / email:

afbeelding ROI ga-cursus

In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat de doelwaarde en ROI iets is gestegen t.o.v. januari.

Wat is de ROI van jouw belangrijkste e-mail lijst dit jaar?

Dit was de praktijkoefening. Ik hoop dat je met deze 3 aangepaste rapporten de data uit je e-mail campagnes kunt vertalen naar concrete informatie.

Wil je eigen ervaringen delen of heb je aanvullende vragen over bovenstaande praktijkoefening? Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl


Reageren is niet mogelijk.