Voordat je start met deze praktijkoefening, dien je de e-mail campagne statistieken te importeren in Google Analytics.
In deze tip leg ik stap-voor-stap uit hoe je deze campagne statistieken importeert binnen Google Analytics. Deze campagne statistieken zijn namelijk de basis voor deze praktijkoefening.
-
Effectieve nieuwsbrief-inschrijvingen
Allereerst gaan we zowel de nieuwsbrief inschrijvingen als afmeldingen als doel instellen. Indien je over een bedankpagina voor de inschrijvingen + pagina voor je afmeldingen beschikt, is dit vrij eenvoudig in te stellen als doel:
Vervolgens gebruik je dit aangepaste rapport om je effectieve nieuwsbrief-inschrijvingen te bepalen:
Bovenstaand voorbeeld is een weergave voor de effectieve nieuwsbrief-inschrijvingen dit jaar. Nu aan jou om dit rapport toe te passen op je eigen site statistieken.
Hoeveel gebruikers hebben zich ingeschreven voor de nieuwsbrief via jouw website/webshop dit jaar? En niet onbelangrijk: hoeveel abonnees hebben zich afgemeld voor jouw nieuwsbrief?
Kortom: wat is de effectieve toename/afname van je nieuwsbrief-abonnees?
2. De CTR vanuit je e-mail campagnes
Dit is misschien wel dé basis om de conversie van je e-mail campagnes te verbeteren. Hoeveel abonnees openen en klikken op de links in je mailings?
Hiervoor gaan we de statistieken vertoningen (afgeleverde mails) en klikken gebruiken in onderstaand aangepast rapport:
In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat de CTR iets is gestegen t.o.v. januari. (klikken/vertoningen)
Nu aan jou om dit rapport toe te passen op je eigen e-mail statistieken: is het doorklikratio vanuit je e-mail campagnes gestegen of gedaald?
Naast deze algemene e-mail statistieken, kun je natuurlijk ook de CTR per e-mail lijst/campagne gaan bepalen. Ik klik hiervoor op bron/medium ga-cursus / email:
Nu aan jou om dit op een belangrijke e-mail lijst/campagne toe te passen: wat is de ontwikkeling qua klikken/CTR voor deze e-mail lijst dit jaar?
3. Conversiewaarde van je e-mail campagnes
Tot slot gaan we kijken naar de conversiewaarde van je e-mail campagnes. Om dit te kunnen bepalen dien je doelen + doelwaardes in te stellen.
Daarnaast dien je onderstaande berekende statistiek in te stellen binnen je hoofdweergave:
Kosten hebben betrekking op de acquisitie kosten voor het binnenhalen van de abonnees + de kosten voor het versturen van de mailings.
Vervolgens passen we deze berekende statistiek toe binnen onderstaand aangepast rapport:
Je ziet dat mijn ROI is gedaald dit jaar, aangezien de kosten voor het binnenhalen van de abonnees + het versturen van de mailings zijn gestegen.
Nu aan jou om dit rapport toe te passen op je eigen e-mail campagnes: wat is de ROI van je eigen e-mail campagnes?
Vervolgens kun je natuurlijk ook de ROI per e-mail lijst/campagne gaan bepalen. Ik klik hiervoor op bron/medium ga-cursus / email:
In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat de doelwaarde en ROI iets is gestegen t.o.v. januari.
Wat is de ROI van jouw belangrijkste e-mail lijst dit jaar?
Dit was de praktijkoefening. Ik hoop dat je met deze 3 aangepaste rapporten de data uit je e-mail campagnes kunt vertalen naar concrete informatie.
Wil je eigen ervaringen delen of heb je aanvullende vragen over bovenstaande praktijkoefening? Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl