Gemiddelde tijd om deze praktijkoefening te maken 4 minuten

In deze Google Analytics tip heb ik je 2 praktijkvoorbeelden laten zien van doelen gericht op de oriënterende en vergelijkende gebruiker. Vandaag we hiermee oefenen.

Hoe kun je dergelijke doelen gaan gebruiken voor je eigen site?

  1. Doel gericht op de oriëntatie-fase

Allereerst gaan we een doel instellen voor de oriëntatie fase. Wat zijn praktische doelen om hiervoor te gebruiken? Onderstaand enkele suggesties om je op weg te helpen:

  • Je meest betrokken nieuwe gebruikers > op mijn blog zijn dit de gebruikers die meer dan 3 pagina’s bekijken tijdens één bezoek. In deze tip leg ik uit hoe je de meest betrokken gebruikers op je site bepaalt.
  • Nieuwsbrief-inschrijvingen > op mijn blog zijn dit de inschrijvingen voor de e-mail cursus;
  • Doorkliks naar de productcategorie pagina’s voor webshops;
  • Doorkliks naar een informatie gerelateerde pagina voor leadgeneratie websites.  Een voorbeeld hiervan is je diensten pagina.

Vervolgens ga je de impact van je doel(en) op de eindresultaten bepalen.

Ik heb hierbij gekozen voor het segment betrokken nieuwe gebruikers.  Deze pas ik toe op dit aangepaste rapport.

afbeelding oefening doelen conversiestappen

Nu aan jou de oefening om een doel gericht op de oriëntatie-fase in te stellen + de impact te bepalen van dit doel op de conversie.

Welk % van de gebruikers gebruiken jouw doel gericht op de oriëntatie-fase? Welke bijdrage levert dit doel aan je eindresultaten? (bestelling/offerte)

    2. Doel gericht op de vergelijkende fase.

Naast een doelgericht op de oriënterende fase, wil je ook een doel gebruiken gericht op de vergelijkende fase. Wat zijn praktische doelen om hiervoor te gebruiken?

  • Een ingevulde prijsindicatie/aangevraagde prijsopgave;
  • Een bekeken review of klantcase;
  • Een aangevraagde whitepaper/E-book;
  • Een producttoevoeging aan de winkelwagen (webshop) of een doorklik naar je aanvraagformulier. (leadgeneratie)

Vervolgens ga je de impact van je doelen op je eindconversie bepalen. Onderstaande weergave is een voorbeeld hiervan:

afbeelding handleiding GA

Nu aan jou de oefening om een doel gericht op de vergelijkende fase in te stellen + de impact te bepalen van dit doel op de conversie.

Welk % van de gebruikers gebruiken jouw doel gericht op de vergelijkende fase? Wat is de impact van dit doel op je eindresultaten? (bestelling/offerte)

Afsluitende tips

Ik hoop dat je dankzij deze oefening inspiratie hebt gekregen om doelen te gaan gebruiken gericht op de oriënterende en vergelijkende fase. Ik wil je nog enkele tips meegeven om hier actiegerichte inzichten uit te gaan halen:

  • Bepaal vóóraf wat je doelen zijn gericht op je oriënterende/vergelijkende gebruiker;
  • Bepaal de impact van deze doelen op je eindresultaten;
  • Heb je geen doelen gericht op je oriënterende gebruiker? Gebruik dan een betrokkenheidsdoel gericht op je nieuwe gebruikers.

Heb je aanvullende vragen over bovenstaande praktijkoefening? Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

 


Reageren is niet mogelijk.