Gemiddelde leestijd 3 minuten

In de vorige tip heb ik je 3 praktijkvoorbeelden van actiegerichte gebeurtenissen laten zien.

Vandaag gaan we oefenen met deze gebeurtenissen om hier actiegerichte inzichten uit te halen. Gebruik je (nog) geen gebeurtenissen in je eigen account?

Gebruik dan het Google Analytics demo-account.

Voor het maken van deze praktijkoefening, adviseer ik je om dit aangepaste rapport te gebruiken.

Bepaal de belangrijkste gebeurtenissen op je website

Allereerst gaan we de belangrijkste gebeurtenissen voor je eigen website bepalen. Hoe start je hiermee?

Het is cruciaal dat de gebeurtenissen die je meet impact hebben op je eindresultaten (macro-doelen). Welke gebeurtenissen zijn praktisch om te gebruiken? Onderstaand enkele voorbeelden die ik regelmatig in de praktijk tegenkom:

  • De klikken op je CTA knoppen. Bijvoorbeeld een bestel of offerte knop.
  • Nieuwsbrief-inschrijvingen > statisch formulier of een dynamische pop-up.
  • Bekeken video’s.
  • Bekeken recensies/klantcases.

Mijn vraag aan jou is om dit toe te passen op je eigen website: welke gebeurtenissen hebben impact op je eindresultaten?

Bepaal de belangrijkste afgespeelde gebeurtenissen op je website

Vervolgens gaan we kijken welke gebeurtenissen daadwerkelijk plaatsvinden op je website. Gebruik hiervoor het bovenstaande gedeelde aangepaste rapport gericht op je belangrijkste gebeurtenissen:

afbeeldingen-gebeurtenissen

 

Nu aan jou de vraag om dit toe te passen op je eigen account: welke 3-5 gebeurtenissen vinden het meest plaats op je site?

Bepaal de impact van je gebeurtenissen op de conversie

Vervolgens adviseer ik je om de 3-5 meest belangrijke gebeurtenissen als doel/aangepaste statistiek te gaan gebruiken.

Nu kun je deze doelen/aangepaste statistieken als segment gaan gebruiken om de impact op de conversie te gaan bepalen.

Allereerst maak je een segment voor je belangrijkste gebeurtenis. (je dient alleen het doel binnen het segment aan te passen)

Vervolgens pas je deze toe op een aangepast rapport:

afbeelding-impact-gebeurtenis-op-conversie

Nu aan jou de vraag om de impact van je belangrijkste gebeurtenissen op de conversie te gaan bepalen.

Welke gebeurtenissen hebben de meest impact op de conversie? Zijn dit ook de gebeurtenissen waarop je stuurt met je optimalisaties?

Veel succes met het toepassen van actiegerichte gebeurtenissen op je site statistieken!

Heb je aanvullende vragen over deze praktijkoefening om actiegerichte gebeurtenissen te gebruiken in Google Analytics?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl


Reageren is niet mogelijk.