Gemiddelde tijd om deze praktijkoefening te maken 4 minuten

In deze tip heb ik de vernieuwde Search Console integratie binnen Google Analytics met je doorgenomen.

Vandaag gaan we het hebben over de praktische toepasbaarheid van deze vernieuwde integratie. Zo kunnen we de SEO cijfers gaan vertalen naar concrete informatie.

SEO bestemmingspagina’s

Allereerst starten we met het rapport Search Console > Bestemmingspagina’s:

De toevoeging aan dit rapport zijn de site statistieken zoals sessies/bouncepercentage en je conversies. (eindresultaten)

Nu aan jou om dit rapport toe te passen op je eigen account:

  • Welke SEO pagina’s zijn verantwoordelijk voor de meeste klikken/sessies?
  • Zijn deze pagina’s met relatief veel klikken/sessies ook verantwoordelijk voor de meeste conversies? Of is er wellicht een pagina met relatief minder klikken/sessies, maar wel met een hoge conversie?
  • Welke SEO pagina’s komen in aanmerking voor optimalisatie vanwege een lager dan gemiddelde CTR en conversie?

SEO gebruikers mobiel

Vervolgens gaan we kijken naar het rapport Search Console >  apparaten:

afbeelding SEO mobiel

In bovenstaand voorbeeld zie je dat het mobiele SEO aandeel slechts 5% is. Opvallend hierbij is de lager CTR vanuit mobiel in vergelijking met Desktop en Tablet.

Nu aan jou om dit rapport toe te passen op je eigen account:

  • Wat is het mobiele SEO aandeel voor je eigen site?
  • Welke impact hebben de mobiele gebruikers op je SEO conversie?
  • Dien je aparte content te gaan schrijven voor je mobiele gebruikers vanwege een lager dan gemiddelde CTR en/of conversie?

De SEO zoekopdrachten

In het rapport Search Console >  zoekopdrachten kun je de ingetypte zoekopdrachten via SEO achterhalen.

We gaan allereerst een filter toepassen voor de zoekopdrachten gericht op je producten/diensten.

Kies onder geavanceerd voor de zoekopdrachten gericht op je producten/diensten exclusief je merk of bedrijfsnaam. In mijn geval is dit Google Analytics zonder Digital Analisten:

afbeelding geavanceerd zoeken seo

Je wilt namelijk de zoekopdrachten bekijken die echt impact hebben op je gebruikers – en conversie volume:

afbeelding SEO zoekopdrachten

In bovenstaand voorbeeld zie je verschillen in het aantal klikken + gemiddelde positie per zoekopdracht.

Nu aan jou de oefening om dit toe te passen op je eigen account:

  • Welke zoekopdrachten zijn verantwoordelijk voor de meeste klikken/beste gemiddelde positie?
  • Zijn er zoekopdrachten met een gemiddelde toppositie hoger of lager dan gemiddeld?
  • Welke zoekopdrachten komen in aanmerking voor optimalisatie op basis van een lager dan gemiddelde CTR en slechtere gemiddelde toppositie?

Een laatste tip tot slot: combineer bovenstaande rapporten met dit aangepaste rapport. Zo kun je onderbouwd verbeteringen aanbrengen binnen je SEO campagnes.

Veel succes om met deze informatie het SEO gebruikers – en conversievolume naar een hoger niveau te tillen!

Heb je aanvullende vragen over deze praktijkoefening? Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl


Reageren is niet mogelijk.