Gemiddelde leestijd 3 minuten

In mijn vorige tip heb ik je stap-voor-stap laten zien hoe je staafdiagrammen instelt binnen je dashboard.

Vandaag gaan we hiermee oefenen. Het instellen van staafdiagrammen is natuurlijk een goede 1ste stap, maar vervolgens wil je de cijfers uit je dashboard kunnen vertalen naar concrete informatie.

Het dashboard met staafdiagrammen deel ik met je. Je hoeft alleen je eigen doelen aan te passen binnen je staafdiagram.

Acquisitie

Allereerst starten we met een acquisitie dashboard gericht op het gebruikersvolume van je belangrijkste acquisitie kanalen per maand:

afbeelding acquisitie dashboard staafdiagram

 

Nu aan jou de vraag om dit acquisitie dashboard toe te passen op je eigen Google Analytics account:

Vanuit welke acquisitie kanalen zijn de meeste gebruikers afkomstig? Is het gebruikersvolume voor je belangrijkste acquisitie kanalen gestegen of juist gedaald?

 

Gedrag

Naast het gebruikersvolume wil je ook het gedrag op je website kunnen bepalen. Hiervoor gebruiken we het doel de meest betrokken gebruikers:

afbeelding betrokken gebruikers staafdiagram

Nu aan jou de vraag om het gedeelde acquisitie dashboard nogmaals toe te passen. Gebruik hiervoor het staafdiagram de meest betrokken gebruikers:

Vanuit welke acquisitie kanalen zijn de meest betrokken gebruikers afkomstig? Zijn de meest betrokken gebruikers voor je belangrijkste acquisitie kanalen gestegen of juist gedaald?

 

Eindresultaten

Tot slot gaan we kijken naar de eindresultaten. Hiervoor gebruiken we een macro-doel naar keuze. In mijn geval zijn dit de bekeken handleidingen op mijn blog:

afbeelding handleidingen staafdiagram

Nu aan jou de vraag om een eigen macro-doel toe te passen binnen het acquisitie dashboard. Bijvoorbeeld een aangevraagde offerte of bestelling:

Welke acquisitie kanalen zijn verantwoordelijk voor de meeste aanvragen of bestellingen? Zijn je aanvragen/bestellingen voor de belangrijkste acquisitie kanalen gestegen of juist gedaald?

Afsluitende tips

Ik hoop dat je met dit dashboard concrete informatie verkrijgt over de belangrijkste doelen van je website. Tot slot deel ik nog enkele tips met je, zodat je zelfstandig hiermee uit de voeten kunt:

  1. Zorg altijd binnen je dashboard voor de onderverdeling van acquisitie-gedrag en eindresultaten.
  2. Gebruik zowel macro als micro doelen binnen je dashboard. Voorbeelden hiervan zijn je nieuwsbrief-inschrijvingen en offerte aanvragen.
  3. Gebruik zoveel mogelijk 2 dimensies binnen je staafdiagrammen. Zo kun je acquisitie kanalen/apparaten/inhoudsgroepen combineren met een tijdsdimensie zoals maand van het jaar.
  4. Gebruik maximaal 4 staafdiagrammen binnen je dashboard. Je wilt namelijk de cijfers kunnen vertalen naar concrete informatie.

Heb je aanvullende vragen over deze praktijkoefening? Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

 


Reageren is niet mogelijk.